Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4721
Title: Determinación de dimensiones de factores de riesgo psicosocial y evaluación de los niveles de síntomas de estrés en docentes de un Colegio en Tumbaco-Ecuador
Authors: Villalobos Fajardo, Gloria Helena
Ruiz Sánchez, Jaime Daniel
Keywords: PSICOSOCIOLOGÍA LABORAL
FACTORES DE RIESGO PSICOSOCIALES
ESTRÉS LABORAL
DOCENTE
TELETRABAJO
Issue Date: Mar-2022
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-ESPL R934d/2021
Abstract: The Tumbaco school has been telecommuting for almost two years, next school year they will work in a hybrid way, this study is proposed with a view to finding data that serves to know the psychosocial current situation of the teaching staff, for this quantitative methods were used, with the use of the stress questionnaire was determined 76.48% of the teachers present very low indicating that there are no manifestations which implies that specific intervention measures are not required, what if it is necessary to promote is good practices and that they are healthy in the company; 23% have low levels of stress symptoms. With the use of the questionnaire of the Ministry of Labor of Ecuador, the dimension was found: conditions, which is the high exposure in this study to more than workplace harassment, with 29% of high risk that refers to risk factors both in work spaces , ergonomics, psychosocial, etc. 53% medium risk, people who already have disagreements that need intervention and 18% low risk, people who have not yet experienced an overexposure to risks that are mainly evident in teleworking. It is the dimension that should be intervened in the first place. No correlation coefficient was found between stress and the dimensions identified as high risk. Objectives: The present work focuses mainly on analyzing dimensions of psychosocial risk factors and evaluation of the levels of stress symptoms in a school in Tumbaco Quito Ecuador, there are 34 workers from the academic area of a Quito School. Method: Psychosocial risk assessment questionnaire of the Ministry of Labor Ecuador / Questionnaire of stress symptoms Universidad Javeriana Results: Very low and low stress symptoms according to scale, working conditions and workplace harassment, high psychosocial dimensions at risk and according to the correlation coefficient there is no concordance between dimensions and stress symptoms. Conclusion: Working conditions indicate high exposure, therefore reinforce what was done in 2021 in ergonomics especially and focus on hybrid work for the new school year. The stress symptoms identified according to the scale are very low and low, it is required to intervene in the personal interviews, observations and focus groups.
Description: El colegio de Tumbaco lleva casi dos años en teletrabajo, el próximo año lectivo trabajarán de forma híbrida, se propone éste estudio con miras a encontrar datos que sirvan para conocer la actualidad psicosocial del personal docente, para ello se utilizó métodos de tipo cuantitativo, la aplicación del cuestionario de síntomas de estrés en su baremo determinó que el 76,48% de los docentes presentan muy bajo que indica que no existen manifestaciones, lo que implica que no se requiere de medidas de intervención específicas, lo que si es necesario fomentar es buenas prácticas y que sean saludables en la empresa por el 23,52% de docentes que presentan niveles de síntomas de estrés bajo. Con el uso del cuestionario del Ministerio del Trabajo de Ecuador se encontró la dimensión condiciones de trabajo que es la exposición alta en este estudio a más del acoso laboral, con un 29% de riesgo alto que se refiere a factores de riesgo tanto en espacios de trabajo, ergonomía, psicosocial, etc. El 53% riesgo medio, personas que ya están con inconformidades que necesitan intervención y 18% riesgo bajo, personas que aún no experimentan una sobre exposición a riesgos que en el teletrabajo principalmente se evidencian. Es la dimensión que en primer lugar se debe de intervenir. No se encontró un coeficiente de correlación entre el estrés y las dimensiones identificadas como de alto riesgo. Objetivos: El presente trabajo se enfoca principalmente analizar dimensiones de factores de riesgo psicosocial y evaluación de los niveles de síntomas de estrés en de un colegio de Tumbaco Quito Ecuador, son 34 trabajadores del área académica de un Colegio de Quito. Método: Cuestionario de evaluación de riesgo psicosocial del Ministerio del Trabajo Ecuador/Cuestionario de síntomas de estrés Universidad Javeriana Resultados: Síntomas de estrés muy bajos y bajos según baremo, condiciones de trabajo y acoso laboral, dimensiones psicosociales altas en riesgo y según el coeficiente de correlación no existe concordancia entre dimensiones y síntomas de estrés. Conclusión: Las condiciones de trabajo indican exposición alta por lo tanto reforzar lo realizado en 2021 en ergonomía especialmente y enfocar el trabajo híbrido para el nuevo año de clases. Los síntomas de estrés identificados según baremo están en muy bajo y bajo, se requiere intervenir en las entrevistas personales observaciones y grupos focales.
URI: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4721
Appears in Collections:Especialización en Psicosociología Laboral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ruiz Sánchez Jaime Daniel.pdf269.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.