Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4590
Title: Determinación de la presencia del estrés de origen extralaboral dentro de una empresa de aceros en el año 2022
Authors: Rodríguez Vásconez, Alfonsina Isabel
Jorgge Camacho, Adrián Patricio
Keywords: SEGURIDAD Y SALUD OCUPACIONAL
ESTRÉS
ESTRESORES
ESTRÉS EXTRALABORAL
FACTORES DE RIESGO EXTRALABORALES
Issue Date: Mar-2022
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-SSO J828d/2022
Abstract: The present work was established in order to observe and determine the main extra-occupational risk factors to which the workers who are performing their duties in the Steel company are exposed. The total population is 29 workers of which 23 people participated, due to work permits. The Battery of instruments for the evaluation of psychosocial risk factors was applied; of the two questionnaires applied (Extra-occupational Psychosocial Factors Questionnaire and the Questionnaire for the Evaluation of Stress), to carry out the surveys they were divided into two groups (A and B), from these the dimensions most affected by external factors were obtained as results. the company, these dimensions are: - Group A: Economic Situation of the Family Group with 50% of the workers having high Risk, Housing Characteristic with 83% of the workers having very high Risk and the Home-work-housing Movement with 50% of the workers having High risk. - Group B: Communication and Interpersonal Relations with 29% of the workers having a high Risk, Economic Situation of the Family Group with 35% of the workers having a very high Risk, Characteristics of their Home and their Environment with 47% of workers have high risk and home-work-home displacement with 35% of workers have high risk. Once the main extra-labor dimensions that affect the workers have been identified, an intervention plan is proposed that contains short, medium and long-term actions, these were presented to senior officials to analyze and improve the extra-labor conditions of the workers. workers, encourage preventive behavior and improve productivity. Senior managers committed to following the suggestions provided to improve the quality of life of their employees inside and outside the organization.
Description: El presente trabajo se estableció con el fin de observar y determinar los principales factores de riesgos extralaborales a los que se encuentran expuestos los trabajadores que se encuentran desempeñando sus funciones en la empresa de Acero. La población total es de 29 trabajadores de las cuales participaron 23 personas, debido a permisos laborales. Se aplicó la Batería de instrumentos para la evaluación de factores de riesgo psicosociales; de los dos cuestionarios aplicados (Cuestionario de Factores Psicosociales Extralaborales y el Cuestionario para la Evaluación del Estrés), para realizar las encuestas se dividieron en dos grupos (A y B), de estos se obtuvieron como resultados las dimensiones más afectadas por factores externos a la empresa, estas dimensiones son: - Grupo A: Situación Económica del Grupo Familiar con un 50% de los trabajadores tienen Riesgo alto, Característica de Vivienda con un 83% de los trabajadores tienen Riesgo muy alto y el Desplazamiento vivienda-trabajovivienda con un 50% de los trabajadores tienen Riesgo alto. - Grupo B: Comunicación y Relaciones Interpersonales con un 29% de los trabajadores tienen un Riesgo alto, Situación Económica del Grupo Familiar con un 35% de los trabajadores tienen Riesgo muy alto, Características de su Vivienda y de su Entorno con un 47% de los trabajadores tienen Riesgo alto y Desplazamiento vivienda-trabajo-vivienda con un 35% de los trabajadores tienen Riesgo alto. Una vez que se han identificado cuales son las principales dimensiones extralaborales que afectan a los trabajadores se propone un plan de intervención que contienen acciones de corto, mediano y largo plazo, estas fueron presentadas a los altos cargos para analizar y mejorar las condiciones extralaborales de los trabajadores, estimular una conducta preventiva y mejorar la productividad. Los altos cargos se comprometieron a seguir las sugerencias brindadas para mejorar la calidad de vida de sus empleados dentro y fuera de la organización.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4590
Appears in Collections:Salud y Seguridad Ocupacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jorgge Camacho Adrián Patricio.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.