Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4421
Title: El teletrabajo, ¿riesgo o beneficio? y su impacto psicosocial, una revisión bibliográfica
Authors: Merino Salazar, Pamela Alexandra
Andino Morillo, Verónica
Keywords: PSICOSOCIOLOGÍA LABORAL
TELETRABAJO
TELETRABAJADOR
TRABAJO REMOTO
RIESGOS PSICOSOCIALES
GESTIÓN DE LOS RIESGOS PSICOSOCIALES
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-ESPL A552ev/2021
Abstract: Teleworking is a type of work arrangement that became global after the COVID-19 pandemic, providing both, the benefits and the disadvantages to the teleworkers and the employers. The objective of this review was to explore the bibliography on the risks and the benefits of teleworking, for the promotion of psychosocial risk management within organizations. Method: A bibliographic review of 37 scientific articles and research papers from the main research platforms (Google Scholar, ResearchGate, Elsevier, PubMed) was carried out, in English and Spanish from the year 2001, based on the methodological guidelines of Arksey and O´ Malley and the Levac improvements. Results: Many benefits of teleworking can easily turn into disadvantages if the conditions of the homes or the managements of the organizations are unfavorable. Advantages such as reduction in gender gaps, inclusion of people with limitations, work-family reconciliation and flexibility can become a double-edged sword for teleworkers, who despite saving mobilization time, must face the demands of new skills, especially the technological one, that allow them to reach their goals. Being away from the workplace, team can generate the feeling of isolation and the lack of social support, but if the organizations provide adequate working conditions, support, professional recognition and job stability, it is less likely that changes in their health will arise. If, on the other hand, employers relegate teleworkers from participating in decision-making, provide no economic compensation according to the market, assign tasks unequally or arbitrarily, teleworking cannot be an advantage for any worker but a source of discomfort and stress. Conclusion: There is an extensive information on the risks and the benefits of teleworking, however, there are certain criteria which determine whether it is a risk or a benefit, and very few evaluations of the management of psychosocial risks. Some of the best strategies include an adequate selection of the personnel, clearly established contractual aspects (schedules, disconnection timings, breaks, exercises and accompaniments), promotion of social interaction, which will allow a better surveillance of OHS in psychosocial risk.
Description: El teletrabajo es un tipo de arreglo laboral que se globalizó después de la pandemia por COVID-19; brindando tanto beneficios como desventajas para empleados y empleadores. El objetivo de esta revisión fue explorar bibliografía sobre los riesgos y beneficios del teletrabajo, para la promoción de la gestión de riesgos psicosociales dentro de las organizaciones. Método: Se realizó una revisión del estado del arte de 36 artículos científicos y documentos de las principales plataformas de búsqueda (Google Académico, ResearchGate, Elsevier, PubMed), en inglés y español a partir del año 2001, basada en las orientaciones metodológicas de Arksey y O´Malley y las mejoras Levac. Resultados: Muchos de los beneficios del teletrabajo pueden fácilmente tornarse en desventajas si las condiciones del hogar o la gestión de las organizaciones son desfavorables. Ventajas como disminución de las brechas de género, inclusión de personas con limitaciones, conciliación trabajo-familia o flexibilidad pueden convertirse en un arma de doble filo para el teletrabajador, quien a pesar de ahorrar tiempo de movilización debe cumplir nuevas exigencias y competencias sobre todo tecnológicas que le permitan cumplir sus metas. El estar alejado de su equipo de trabajo puede generar sentimientos de aislamiento y falta de apoyo social, pero si la organización brinda condiciones laborales adecuadas, soporte, reconocimiento profesional y estabilidad es menos probable que surjan alteraciones en su salud. Si por otro lado los empleadores relegan a los colaboradores de la participación en la toma de decisiones, no existe compensación económica acorde al mercado, asignan tareas de forma inequitativa o arbitraria, esta modalidad no será una ventaja para ningún empleado, sino fuente de malestar y estrés. Conclusión: Existe amplia información sobre los riesgos y beneficios del teletrabajo, sin embargo, hay criterios divididos sobre a qué lado se inclina la balanza, y muy poca medición de la intervención de los riesgos psicosociales, algunas de las mejores estrategias incluyen una adecuada selección del personal, aspectos contractuales claramente establecidos (horarios, tiempo de desconexión, pausas, ejercicio, acompañamiento), promoción de la interacción social que permitirán una mejor vigilancia de SSO en riesgo psicosocial.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4421
Appears in Collections:Especialización en Psicosociología Laboral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andino Morillo Verónica.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open
PTT - Andino Morillo Verónica.pdf265.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.