Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4318
Title: La educación, ¿campo olvidado en la evaluación psicosocial? Un estudio sobre los factores psicosociales que inciden en los docentes de una institución educativa de la ciudad de Quito
Authors: Rodríguez González, María del Carmen
Terán Castillo, Pamela Elizabeth
Keywords: PSICOSOCIOLOGÍA LABORAL
ENSEÑANZA
SALUD LABORAL
IMPACTO PSICOSOCIAL
FACTORES DE RIESGO
EDUCACIÓN PRIMARIA Y SECUNDARIA
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-ESPL T321ed/2021
Abstract: Objectives: Describe the psychosocial risk factors to which the teachers of an educational institution in the city of Quito are exposed, as well as define the possible health consequences that these risks cause in the teaching staff. Method: The study focused on a descriptive, exploratory, crosssectional investigation through qualitative and quantitative methods. The population of the investigated educational center was 19 teachers, who represented the entire study sample. Regarding the instruments, a semi-structured interview with demographic and occupational variables was used, and the CoPsoQ PSQCAT methodology questionnaire, short version. Results: The study showed the incidence of the variables in the low, medium and high psychosocial levels for the mental health of teachers, as well as the origins of these exposures in their working conditions. It is necessary to emphasize that fatigue and work stress were found as the possible consequences of these psychosocial risks. Conclusion: This study shows that teaching, like many other professions, is affected by psychosocial factors and raises concerns about the employment reality of teachers in schools and colleges, with similar characteristics to the one raised. This is a first impulse for all educational centers in the country to deepen their investigation of the psychosocial risks of their staff, carrying out adequate intervention plans to improve the educational quality of Ecuador.
Description: Objetivos: Describir los factores de riesgo psicosocial a los que están expuestos los docentes de una institución educativa de la ciudad de Quito, así como definir las posibles consecuencias en la salud que estos riesgos provocan en el personal docente. Método: El estudio se centró en una investigación descriptiva, de carácter exploratorio y de corte transversal, a través de métodos cualitativos y cuantitativos. La población del centro educativo investigado fue de 19 docentes, los cuales representaron toda la muestra del estudio. En cuanto a los instrumentos, se utilizó una entrevista semiestructurada con variables demográficas y ocupacionales, y el cuestionario de la metodología CoPsoQ PSQCAT, versión corta. Resultados: El estudio mostró la incidencia de las variables en los niveles psicosocial bajo, medio y alto para la salud mental de los docentes, así como también los orígenes de dichas exposiciones en sus condiciones de trabajo. Es necesario recalcar que se encontró al cansancio y estrés laboral como las posibles consecuencias de estos riesgos psicosociales. Conclusión: Este estudio demuestra que la docencia, como muchas otras profesiones, se ve afectada por los factores psicosociales y abre la inquietud sobre la realidad laboral del profesorado en las escuelas y colegios, con similares características a la planteada. Es un primer impulso para que todos los centros educativos del país profundicen en la investigación de los riesgos psicosociales en su personal, realizando adecuados planes de intervención, para mejorar la calidad educativa del Ecuador.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4318
Appears in Collections:Especialización en Psicosociología Laboral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Terán Castillo Pamela Elizabeth.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.