Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4313
Title: Teletrabajo y desconexión laboral en tiempos de pandemia, una prevención del riesgo psicosocial – Tecnoestrés
Authors: Rodríguez González, María del Carmen
Cantos Santana, Erick Manuel
Keywords: PSICOSOCIOLOGÍA LABORAL
PANDEMIA
TELETRABAJO
TECNOESTRÉS
RIESGO PSICOSOCIAL
DESCONEXIÓN LABORAL
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-ESPL C232t/2021
Abstract: The world underwent a significant change with the appearance of COVID-19, not only in health matters, but also at a general level, having to change the usual way of working, thus, many jobs took advantage of the working day through Teleworking, but this affected the occupational performance of employees and their daily activities. Therefore, the objective of this study was to determine the possibility of work disconnection in the telework modality that university teachers have. The research followed an exploratory, qualitative cross-sectional design, in which the population was 15 teachers who work in the Occupational Therapy career of the Faculty of Medical Sciences of the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, of which 13 voluntarily accepted to participate. of the study through the application of a focus group and a self-administered questionnaire that guaranteed the anonymity of the participants; The data that were later tabulated using a technological tool (Microsoft Excel). Among the results obtained, it was evidenced that 46% of the participants are always interrupted in their hours of rest by telephone calls; Furthermore, they very frequently receive messages on their mobile device (54% and 46% receive emails outside of work), indicating that technological tools could be considered predisposing factors to generate techno-stress in intervened workers. It is difficult for workers to disconnect outside of their assigned hours or days of rest and that by means of technological tools they remain linked. These tools, which were initially productive in connectivity, have now become a primary stressor by staying connected practically 24/7, affecting the occupational performance of individuals. Despite having national statutes that regulate this activity, little or nothing is done in practice, which could generate a problem at the psychosocial level of the workers.
Description: El mundo sufrió un cambio significativo con la aparición de la COVID – 19, no solo en temas de salud, si no a nivel general, teniendo que cambiar la forma habitual del trabajo, siendo así que, muchos empleos se acogieron a la jornada laboral mediante el Teletrabajo, pero esto afectó el desempeño ocupacional de los empleados y sus actividades cotidianas. Por lo tanto, el objetivo de este estudio fue determinar la posibilidad de desconexión laboral en la modalidad de teletrabajo que tienen los docentes universitarios. La investigación siguió un diseño exploratorio, cualitativo de corte transversal, el cual la población fueron 15 docentes que laboran en la carrera de Terapia Ocupacional de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, de los cuales 13 aceptaron voluntariamente a participar del estudio mediante la aplicación de un focus group y de un cuestionario autoadministrado que garantizó el anonimato de los participantes; datos que posteriormente fueron tabulados mediante una herramienta tecnológica (Microsoft Excel). Entre los resultados obtenidos se evidenció que el 46% de los participantes siempre son interrumpidos en sus horas de descanso mediante llamadas telefónicas; además con mucha frecuencia reciben mensajes en su dispositivo móvil (54% y el 46% recibe correos electrónicos fuera del horario laboral), indicando que las herramientas tecnológicas podrían considerarse como factores predisponentes para generar tecnoestrés en los trabajadores intervenidos. Difícilmente los trabajadores se desconectan fuera sus horas encomendadas o días de descanso ya que por medio de las herramientas tecnológicas permanecen enlazados. Estas herramientas que en un inicio fueron productivas en conectividad, actualmente se han convertido en un estresor primordial al permanecer conectado prácticamente 24/7 afectando el desempeño ocupacional de los individuos. A pesar de haber estatutos nacionales que regulan esta actividad, poco o nada se hace en la práctica, pudiendo generar un problema a nivel psicosocial de los trabajadores.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4313
Appears in Collections:Especialización en Psicosociología Laboral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cantos Santana Erick Manuel.pdf462.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.