Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4250
Title: Evaluación en ruta del consumo de combustible y emisiones contaminantes de un vehículo utilizando aire acondicionado en la ciudad de Quito
Authors: Llanes Cedeño, Edilberto Antonio
Aguirre Bayas, Nicolás Damián
Keywords: MECÁNICO AUTOMOTRIZ
FACTORES DE EMISIÓN
SISTEMA DE AIRE ACONDICIONADO
SUPER
EXTRA
HORARIO
Issue Date: Jul-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MAU A284ev2021
Abstract: In recent times, the increased consumption of petroleum fuels by the transportation sector has generated negative impacts on the ecosystem we live in. Nowadays, due to the consequences of climate change, temperatures are more intense, for this reason a better thermal comfort is required in the vehicle industry, therefore the air conditioning system is one of the most relevant auxiliary equipment of the vehicle, it creates a thermally comfortable environment by controlling the temperature of the air in the passenger compartment, but its use increases the energy consumption of the vehicle. The main objective of this paper was to evaluate the emissions of a vehicle with an ignition engine caused by the use of air conditioning, by means of on-road measurements for the quantification of emission factors in high altitude conditions. For this purpose, a Ford 3.7 V6 pickup truck was used incorporating a Nextech NGA 6000 gas analyzer machine and an ELM 325 to account for fuel consumption for the calculation of emission factors. The predetermined route is 5.7 km, as well as a top speed of 49 km/h. Twenty-four tests were performed overall and the data were processed by Statgraphics Centurion XVI software, performing response surface and main effects analysis. It is concluded that, for NOx, the perfect fuel combination is super gasoline without A/C and without traffic. In the case of CO with extra gasoline without A/C with traffic has better performance, finally, the optimal combination for HC is super gasoline with A/C and with traffic on the roads. In addition, when using both Super and Extra gasoline, the behavior of the hydrocarbon decreased considerably as the engine speed and octane rating of the fuel increased.
Description: En los últimos tiempos, el incremento del consumo de combustibles derivados del petróleo, por parte del sector del transporte ha generado impactos negativos en el ecosistema que vivimos. Ahora bien, en la actualidad por consecuencias del cambio climático las temperaturas son más intensas, por ese motivo se exige un mejor confort térmico en la industria de los vehículos, por ello el sistema de aire acondicionado es uno de los equipos auxiliares más relevantes del vehículo, crea un ambiente térmicamente confortable controlando la temperatura del aire del habitáculo, pero su uso aumenta el consumo energético del vehículo. El presente documento, tuvo como objetivo principal evaluar las emisiones de un vehículo con motor de encendido provocando con el uso del aire acondicionado, por medio de mediciones en ruta para la cuantificación de los factores de emisión en condiciones de elevadas alturas. Para ello, se utilizó una camioneta Ford de 3.7 V6 incorporando una máquina de analizador de gases Nextech NGA 6000 y un ELM 325 para contabilizar el consumo de combustible para el cálculo de los factores de emisión. La ruta predeterminada es de 5,7 km, así como una velocidad máxima de 49 km/h. Se realizaron 24 pruebas en general y los datos fueron procesados por el software Statgraphics Centurión XVI, realizando análisis de superficie de respuesta y efectos principales. Se concluye que, para el NOx, la combinación perfecta en combustible es la gasolina súper sin A/C y sin tráfico. En el caso del CO con gasolina extra sin A/C con tráfico tiene mejores rendimientos, por último, el HC su combinación óptima es gasolina super con A/C y con tráfico en las vías. Por añadidura, al utilizar tanto la gasolina Súper como la Extra se pudo evidenciar claramente el comportamiento del hidrocarburo en disminución considerablemente al aumentar el régimen del giro del motor y el octanaje del combustible.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4250
Appears in Collections:Mecánica Automotriz

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aguirre Bayas, Nicolas Damian.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.