Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4193
Title: Experiencias de crianza de padres y madres de hijos/as con Síndrome de Down
Authors: Pazmiño Márquez, Gabriela Alexandra
Báez Cruz, Johana Carolina
Gallegos Cevallos, María Alejandra
Gudiño Lara, Pablo Daniel
Mantilla Cuesta, María de los Ángeles
Meza Batalla, Verónica Jacquelin
Tovar Rubio, Juan Fernando
Keywords: PSICOTERAPIA
SÍNDROME DE DOWN
DISCAPACIDAD
FAMILIA
CRIANZA
EXPERIENCIAS
Issue Date: Mar-2020
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MPP CB574ex/2020
Abstract: Introduction: Down Syndrome is and has been approached from different fields, both medical and social. The information about the perspective of thosewho are related to people with Down Syndrome is limited. Materials and methods: That's why, in this study, the methodology put into practice is qualitative of a descriptive type with a narrative design. These try to explore the experiences of each of the parents (mother and father). Through the realistic recording of their stories of life exposed by the participants, along with individual semi-structured interviews with a total of 11 questions. The research had the participation of 8 parents. Where 6 mothers and 2 fathers, were interviewed to analyze their stories about raising a child with Down Syndrome. To later analyze the information obtained within the study. In this research, it's possible to provide an improvement to the life stories that parents have had regarding their experiences in raising their children with Down Syndrome, using their perspective, allowing them to understand the feelings that parents share with their child with Down Syndrome. That makes it possible to discover a positive way of accompanying families with Down Syndrome. Results: Parenting experiences have been lumped together into the following categories: almost immediate denial and acceptance of their children's condition, greater attention to parenting, the importance of family support, access and inclusion to medical and educational centers (public and private). Conclusion: With the experiences of raising a child with Down Syndrome, the parents were able to transmit that the limitations are not restricted to the condition, but are frequently found in the medical, educational, social, and corresponding fields of inclusion, they do not show that it is fully accomplished.
Description: Introducción: El Síndrome de Down es y ha sido abordado desde varias perspectivas, como, individual-familiar, médico-psicológico, social-laboral, aun así, la información acerca de la perspectiva de quienes se relacionan con personas con Síndrome de Down, ha sido escasa. Materiales y métodos: Para la presente investigación, se ha considerado una metodología cualitativa, de tipo descriptiva con un diseño narrativo que explora las experiencias de padres y madres de niños o adolescentes con Síndrome de Down, mediante el registro de historias de vida, a través de entrevistas semiestructuradas individuales. El objetivo de este estudio es conocer principalmente las experiencias en relación a la crianza de un hijo/a con Síndrome de Down, y posteriormente se analiza la información obtenida, resaltar la importancia de los relatos de vida de los padres y las madres. Posibilitando un acompañamiento asertivo a las familias con Síndrome de Down. Resultados: Las experiencias de crianza se han agrupado en las siguientes categorías: negación y aceptación casi inmediata de la condición de sus hijos/as, mayor atención a la crianza, importancia del apoyo familiar, acceso e inclusión a centros médicos y educativos (públicos y privados). Conclusión: En relación a las experiencias de crianza de un hijo/a con Síndrome de Down, los padres y las madres pudieron transmitir que las limitaciones no se restringen a la condición, sino que suelen encontrarlas en el ámbito médico, educacional, social y en lo correspondiente a inclusión, no evidencian que se cumpla por completo.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4193
Appears in Collections:Maestría en Psicología mención Psicoterapia (MPP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Báez Cruz Johana Carolina.pdf801 kBAdobe PDFView/Open
PTT - Báez Cruz Johana Carolina.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.