Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4187
Title: Formación del psicólogo: perspectivas en el contexto ecuatoriano
Authors: Robalino Robayo, Diana Isabel
Álvarez Gutiérrez, Diana Marcela
Charvet Jiménez, María del Carmen
Espinosa Folleco, Jefferson Fernando
Heredia Vargas, Diego Fernando
Keywords: PSICOTERAPIA
COMPETENCIES
TRAINING
PSYCHOLOGY
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MPP A473f/2021
Abstract: Introduction A review of the training process of the Ecuadorian Psychologist was carried out, in which the necessary competencies for its work practice were described. For that reason, a bibliographic analysis and professional testimonies were studied to review the training necessities in the areas of psychological intervention. Materials and methods: An approach with the academic authorities of the psychology department of different universities of the Ecuadorian highlands was conducted. A qualitive descriptive methodology was implemented through the application of a semi-structured virtual interview. Results: Coinciding opinions were found regarding the importance of the research, documentation of experiences, and production of personal content for the psychologist training; as well as leadership skills, teamwork, emotional and behavioral self-regulation, and critical thinking. Moreover, the importance of linking social actors to the psychologist’s training processes is considered in order to put into practice the fundamental competencies for professional practice. Conclusion: In Ecuador, an academic offer of General Psychology is managed, which aims to homogenize the theoretical contents. However, the higher education institutions’ autonomy together with the political and ideological interests of the psychology representative organization, limit the unification of competence
Description: Introducción: En el presente trabajo, se realizó una revisión del proceso de formación del Psicólogo en el contexto ecuatoriano, en el cual se describen las competencias necesarias para la práctica laboral. Por ello se llevó a cabo una revisión sobre las necesidades de formación en las áreas de intervención psicológica, a partir de un análisis bibliográfico y de la consideración de testimonios de profesionales. Materiales y métodos: Se llevó a cabo un acercamiento con autoridades académicas de la carrera de psicología en universidades de la sierra del Ecuador, mediante un enfoque cualitativo de tipo descriptivo, a través de la aplicación de una entrevista semiestructurada en modalidad virtual. Resultados: Se encontraron opiniones coincidentes con respecto a la importancia de la investigación, la documentación de experiencias y producción de contenido propio a la formación del psicólogo; así como, competencias de liderazgo, trabajo en equipo, pensamiento crítico y autorregulación emocional y conductual. Además, se considera la importancia de la vinculación de los actores sociales, a los procesos de formación del psicólogo con la finalidad de poner en práctica las competencias fundamentales para el ejercicio profesional. Conclusión: En Ecuador se maneja una oferta académica de psicologado general que pretende homogeneizar los contenidos teóricos, sin embargo, la autonomía que tiene cada institución de educación superior sumado a los intereses políticos e ideológicos de las organizaciones representativas de la psicología limitan la unificación de competencias.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4187
Appears in Collections:Maestría en Psicología mención Psicoterapia (MPP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Álvarez Gutiérrez Diana Marcela.pdf854.47 kBAdobe PDFView/Open
PTT - Álvarez Gutiérrez Diana Marcela.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.