Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4149
Title: Identificación de riesgos ergonómicos en personal administrativo que realiza teletrabajo en la empresa NOVOMETECUADOR
Authors: Guzmán Galarza, Franz Paul
Jarrín Yerovi, Luis Gustavo
Keywords: ERGONOMÍA LABORAL
RIESGO ERGONÓMICO
TELETRABAJO
PUESTO DE TRABAJO
ORDENADOR PORTÁTIL
TRABAJANDO DESDE CASA
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Intencional SEK
Citation: CT-MEL J379id/2021
Abstract: INTRODUCTION. Ergonomic risk is the adverse situation that arises from an inappropriate interaction between the worker and his job. Their identification is the starting point for the correction and prevention of damage to health. OBJECTIVE. Describe the ergonomic risks of the administrative personnel who teleworked in the Novometecuador Company. MATERIALS AND METHODS. Observational, descriptive, retrospective study, with a population of 66 employees and a sample of 25 surveys of administrative personnel of the Novometecuador Company, who carried out teleworking since March 2020. Inclusion criteria: over 18 years of age of both sexes; who teleworked for at least 60 days. For data analysis, the Microsoft Excel 2013 program was used. RESULTS. Ergonomic risks were observed and recorded in the conformation of the workplace due to inadequate furniture; 20% (5; 25) of the staff had an ergonomic chair; 48% (12; 25) a PC type computer; 72% (18; 25) used a mouse. Discomfort was identified in body areas, 48% of the lumbar (12; 25), the right elbow or forearm 36% (9; 25) and the cervical 28% (7; 25). CONCLUSION. It was possible to identify ergonomic risks to which the administrative personnel who teleworked at the Novometecuador Company were exposed.
Description: INTRODUCCIÓN. El riesgo ergonómico es la situación adversa que surge de una inadecuada interacción entre el trabajador y su puesto de trabajo. Su identificación es el punto de partida para la corrección y prevención de daños a la salud. OBJETIVO. Describir los riesgos ergonómicos del personal administrativo que realizó teletrabajo en la Empresa Novometecuador. MATERIALES Y MÉTODOS. Estudio observacional, descriptivo, retrospectivo, con una población de 66 empleados y una muestra de 25 encuestas a personal administrativo de la Empresa Novometecuador, que realizó teletrabajo desde marzo de 2020. Criterios de inclusión: mayores de 18 años de ambos sexos; que realizaron teletrabajo al menos 60 días. Para el análisis de datos se utilizó el programa Microsoft Excel 2013. RESULTADOS. Se observaron y registraron riesgos ergonómicos en la conformación del puesto de trabajo por mobiliario inadecuado; 20% (5; 25) del personal tuvo una silla ergonómica; 48% (12; 25) un computador tipo PC; 72% (18; 25) utilizó mouse. Se identificó disconfort en zonas corporales, resaltó lumbar 48% (12; 25), codo o antebrazo derecho 36% (9; 25) y cervical 28% (7; 25). CONCLUSIÓN. Se pudo identificar riesgos ergonómicos a los que estuvo expuesto el personal administrativo que realizó teletrabajo en la Empresa Novometecuador
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4149
Appears in Collections:Maestría en Ergonomía Laboral (MEL)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jarrín Yerovi Luis Gustavo.pdf356.98 kBAdobe PDFView/Open
PTT - Jarrín Yerovi Luis Gustavo.pdf684.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.