Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4131
Title: Prevalencia de trastornos musculo esqueléticos por posturas forzadas en docentes que realizan teletrabajo
Authors: Vilaret Serpa, Aimee
Carrera Miranda, Marlene Natali
Keywords: ERGONOMÍA LABORAL
TRASTORNO MUSCULO- ESQUELÉTICOS
POSTURAS FORZADAS
DOCENTES
Issue Date: Jan-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MEL C314p/2021
Abstract: The objective of the study is to determine the prevalence of musculoskeletal disorders due to forced postures in teachers who perform telework in the city of Quito, Ecuador. Materials and methods: a cross-sectional descriptive study was carried out in teachers who are working in a private educational center, to determine the forced postures, the job position was analyzed with the REBA method and the Nordic Kuorinka questionnaire was applied to determine muscle symptoms - skeletal. Results: In the job analysis, 5 positions were found that exceed the comfortable angles with a medium risk level and 2 action level. These positions may be related to the high prevalences of musculoskeletal discomfort found in teachers. 100% of professionals presented discomfort at the dorsal-lumbar region, 80% presented discomfort at the neck level and 73% presented discomfort at the level of the hands and wrists. The least affected segments were shoulders and elbows. 80% of the professionals said they were in front of a computer for 8-10 hours a day, 13.3% said that they spent more than 10 hours a day sitting in front of the computer and 6.6% spent 4-6 hours in front of the computer . Conclution. Most of the teachers who perform telework have osteo-muscular symptoms, especially at the spine level, this study serves as the basis for future research to establish the cause-effect relationship between the positions found and the symptoms referred by the teachers
Description: El objetivo del estudio es determinar la prevalencia de los trastornos musculo- esqueléticos por posturas forzadas en docentes que realizan teletrabajo en la ciudad de Quito, Ecuador. Materiales y métodos: se realizó un estudio descriptivo transversal en docentes que se encuentra laborando en un centro educativo privado, para determinar las posturas forzadas se analizó el puesto del trabajo con el método REBA y se aplicó el cuestionario Nórdico de Kuorinka para, determinar síntomas musculo- esquelético. Resultados: En el análisis del puesto de trabajo se encontraron 5 posturas que exceden los ángulos confortables con nivel de riesgo medio y nivel de acción 2, estas posturas pueden estar relacionadas con las altas prevalencias de molestias osteo- musculares encontrada en los docentes. El 100% de profesionales presento molestias a nivel de región dorso- lumbar, el 80% presentó molestias a nivel de cuello y el 73% presentó molestias a nivel de manos y muñecas los segmentos menos afectados fueron hombros y codos. El 80% de los profesionales manifestó estar frente a un computador de 8-10 horas diarias, el 13,3 % manifestó estar más de 10 horas diarias sentando frente al computador y el 6,6% permanece de 4- 6 horas frente al computador. Conclusión. La mayor parte de los docentes que realizan teletrabajo presentan síntomas osteo-musculares sobre todo a nivel de columna, este estudio sirve de base para la realización de futuras investigaciones para establecer la relación causa-efecto entre las posturas encontradas y la sintomatología referida por los docentes.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4131
Appears in Collections:Maestría en Ergonomía Laboral (MEL)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Carrera Miranda Marlene Natali.pdf366.4 kBAdobe PDFView/Open
PTT - Carrera Miranda Marlene Natali.pptx1.36 MBMicrosoft Powerpoint XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.