Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4081
Title: Efectos del confinamiento en un grupo de niños de 9 a 12 años de la parroquia de Imbaya ubicada en la Provincia de Imbabura
Authors: Ricaurte Ricaurte, Esteban
Mera Chamorro, Anthony Sebastián
Keywords: PSICOLOGÍA CLÍNICA
COVID 19
POBLACIÓN INFANTIL
CONFINAMIENTO
PANDEMIA
NIÑOS
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-PSI M552ef/2021
Abstract: The COVID 19 pandemic has consequences and effects in different areas of the society, it can be physical, emotional, family, etc., it is a current problem so is important to carry out studies and research related with pandemic. This study begins by a hypothesis which establish that the confinement in result of the COVID 19 pandemic has negative effects such as psychological, emotional and social in the children from the parish of Imbaya, therefore, this study is focus on the effects caused by COVID 19 containment in the child population. To determinate which are those effects was chosen a quantitative methodology and a will be used a questionnaire based on the study sample which in this case is a group of 10 children (7 girls and 3 boys) between the ages of nine and twelve who live in Imbaya parish located in Imbabura province. The results obtained shows how important is for the children a supportive network of friends, family or teachers, and the difficult that they currently have to make new friends, to interact with others or to do activities outdoor, in the park or in the school because of the COVID 19 confinement, also, many children are not comfortable with their experiences in virtual classes and they recognize go to school and have face to face classes are very significant for them. On the other hand, most of the participants of the study feel fear as a result of the pandemic and the possible infections, this generate in the children anxiety, discomfort and irritability.
Description: La pandemia del COVID 19 trae consecuencias y efectos en distintos ámbitos de la sociedad, ya sea, físico, emocional, familiar, entre otros; al ser una problemática actual es importante que se generen distintos estudios relacionados con la pandemia. Este estudio parte de una hipótesis que supone que el confinamiento por COVID 19 tiene efectos negativos en el área psicológica, emocional y social en los niños de la parroquia de Imbaya, por ende, esta investigación está enfocada en el determinar cuál es el efecto que tiene el confinamiento a causa del COVID 19 en la población infantil, para determinar cuáles son estos efectos se escogió una metodología cualitativa y se utilizará un cuestionario con preguntas elaboradas en función de la muestra de estudio que en este caso son un grupo de 10 participantes (7 niños y 3 niñas), con edades comprendidas entre 9 y 12 años, que viven en la parroquia Imbaya ubicada en la provincia de Imbabura. Se logró obtener resultados que afirman la importancia que tiene para ellos/as una red de apoyo, ya sean amigos, familiares o profesores, y la dificultad que tienen en la actualidad de generar nuevas amistades, interactuar con sus pares o hacer actividades al aire libre en la escuela o parques, debido al confinamiento por COVID 19, además, muchos de los niños/as no se sienten a gusto con su experiencia de tener clases virtuales y reconocen que las clases presenciales son mucho más significativas para ellos. Por otra parte, la mayoría de participantes del estudio sienten miedo en relación a la pandemia y a posibles contagios, lo cual genera en ellos sensaciones de malestar, angustia e irritabilidad, estos resultados nos dan una pauta para poner en marcha futuras investigaciones, de igual manera es importante que se brinde a los niños/as distintas herramientas para que puedan hacer frente a estas emociones y sucesos de gran impacto como la pandemia.
URI: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4081
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anthony Sebastián Mera Chamorro.pdf2.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.