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Title: Modelo multivariable para un sistema de transporte de crudos pesados
Authors: Llanes Cedeño, Edilberto Antonio
Cuenca Cuenca, Hugo Guillermo
Keywords: ECOEFICIENCIA INDUSTRIAL
ANÁLISIS MULTIVARIABLE
TRANSPORTE DE CRUDOS PESADOS
GESTIÓN DE LA ENERGÍA
NORMA ISO 50001
ÍNDICES DE CONSUMO
VISCOSIDAD
Issue Date: Sep-2020
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-ECI C965m/2020
Abstract: The world oil production increased the production of heavy crude, in Ecuador by decreasing the production of light crude oil, the extraction of new deposits of clearly heavy crude has begun with the consequent increase in viscosity and decrease in the API degree, which implies a cost increase in both production and transportation. The following study analyzes the global data on the consumption of electricity, diesel and crude oil from the process of transportation of crude oil by pipeline that includes four pumping stations and three pressure reducing stations between the years 2018 and 2019, a period that presents significant changes in the quality of the transportation product due to the increase in local heavy crude oil as well as the inflow of crude from Colombia. The objective of this research is to quantify the influence of the variables Transported volume, Viscosity, API grade, product temperature, Ambient temperature, relative humidity and rain intensity on energy consumption related to the transportation of heavy oil by pipeline. Significant variables with the multivariate analysis method of the Statgraphics Centurion XVI software. With these variables and following the recommendations of ISO 50001, the consumption rates and the baselines of an energy management system are determined. A comparative evaluation of the energy consumption models obtained from the multivariate analysis in relation to the one-variable model is also carried out. According to the established correlations, it is established that the transported volume and viscosity are the main variables that influence energy costs, it is the transported volume with a correlation coefficient of 0.92. The environmental parameters did not present any significant influence on the transportation process.
Description: La producción petrolera mundial incrementó la producción de crudo pesado, en el Ecuador al disminuir la producción de crudos livianos se ha iniciado la extracción de nuevos yacimientos de crudo netamente pesado con el consiguiente incremento de la viscosidad y disminución del grado API, lo que implica un incremento del costo tanto en la producción como en el transporte. El siguiente estudio analiza los datos globales de consumo de energía eléctrica, diésel y crudo del proceso de transporte de crudo por oleoducto que comprenden cuatro estaciones de bombeo y tres estaciones reductoras de presión entre los años 2018 y 2019, período que presenta cambios significativos en la calidad del producto de transporte por el incremento de crudo pesado local como al ingreso de crudo de Colombia. La presente investigación tiene por objetivo cuantificar la influencia de las variables Volumen transportado, Viscosidad, grado API, temperatura del producto, Temperatura ambiente, humedad relativa e intensidad de lluvia en el consumo energético relacionado con el transporte de petróleo pesado por oleoducto, Se determinan las variables significativas con el método de análisis multivariable del software Statgraphics Centurion XVI. Con estas variables y siguiendo las recomendaciones de la ISO 50001 se determinan los índices de consumo y las líneas base de un sistema de gestión energética. También se realiza una evaluación comparativa de los modelos de consumo de energía obtenidos del análisis multivariable en relación al modelo de una variable. De acuerdo a las correlaciones establecidas se establece que el volumen transportado y la viscosidad son los variables principales que influye en los costos energéticos es el volumen transportado con un coeficiente de correlación del 0.92. Los parámetros ambientales no presentaron alguna influencia significativa en el proceso de transporte.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4001
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