Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3893
Title: Futuros posibles para la residencia estudiantil de la UCE: Una aproximación metodológica para su rehabilitación
Other Titles: Futuros possíveis para a residencia estudantil da UCE: Uma aproximação metodológica para sua reabilitação
Possible futures for the Central University of Equador’s student residency: A methodological approach for it’s renovation
Authors: Rosero Añazco, Verónica
Luna Marín, Carolina
Keywords: RESIDENCIAS ESTUDIANTILES
MOVIMIENTO MODERNO
REHABILITACIÓN
QUITO
Issue Date: 27-Jun-2019
Publisher: Arquitecturas del Sur
Citation: PUB R816f/2019
Abstract: In recent years, the Modern Movement has begun to view itself from the perspective of conservation, fostering debate on the rede) nition and progressive expansion of the concept of heritage. Although Ecuador has begun to closely examine its inheritance, the recording and brief study of these contributions has made it impossible to preserve iconic buildings, which has led to undiscerning interventions, abandonment or even demolition. The Central University of Ecuador ́s (UCE) Student Residence, an iconic project of the Ecuadorian Modern Movement, is one of the examples of how a series of similarly important projects is in a deteriorated state with no clear prospects for its recovery. This article presents a methodological process to propose alternative futures regarding its conservation, whose potential lies not only in the architectural value. The UCE Residence is part of a context in which, along with a series of foreign in; uences, modernization begins to embrace Quito (like other Latin American cities) in the midst of a series of cultural con; icts, political transitions and economic ; uctuations that are re; ected in the buildings. The objective of this article is to provide general guidelines through research, analysis and synthesis, in the face of the discussion on the UCE Student Residence as an important witness to the history of Ecuador. The process is divided into three phases: a) knowledge, which involves research and architectural and multidisciplinary documentation; b) re; ection and design, a result of the previous phase that generates discussion tools; and c) decision making, structured as a discussion about the ethical and aesthetic possibilities of the intervention on the object of study.
Description: En los últimos años, el Movimiento Moderno ha comenzado a mirarse desde la perspectiva de la conservación, fomentando el debate sobre la rede) nición y progresiva ampliación del concepto de patrimonio. En Ecuador, si bien se ha empezado a observar con mayor detenimiento su herencia, el registro y estudio escueto de estos aportes ha imposibilitado la conservación de edi) cios icónicos, derivando en su intervención descriteriada, abandono o incluso demolición. La Residencia Estudiantil de la Universidad Central del Ecuador (UCE), proyecto icónico del Movimiento Moderno ecuatoriano, es una de las muestras de cómo una serie de proyectos de igual calado se encuentran en un estado decadente sin perspectivas claras sobre su recuperación. Este artículo aborda un proceso metodológico para el planteamiento de futuros alternativos de cara a su conservación, cuyo potencial no sólo radica en sus valores arquitectónicos. La Residencia de la UCE se inscribe en un contexto en el que, de la mano de una serie de in; uencias extranjeras, la modernización empieza a abrazar a Quito (como a otras ciudades latinoamericanas) en medio de una serie con; ictos culturales, transiciones políticas y vaivenes económicos re; ejados en las edi) caciones. El objetivo es otorgar lineamientos generales a través de la investigación, análisis y síntesis, de cara a la discusión sobre la Residencia Estudiantil de la UCE como un testigo importante de la historia del Ecuador. El proceso para su cumplimiento se divide en tres fases: a) Conocimiento, que implica la investigación y documentación disciplinar y pluridisciplinar; b) Re; exión y proyecto, un resultado de la fase anterior que otorga las herramientas para la discusión; c) Toma de decisiones, con) gurada como una discusión sobre las posibilidades éticas y estéticas de la intervención en el objeto de estudio.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3893
ISSN: 0716-2677
0719-6466
Appears in Collections:Publicaciones UISEK

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
07162677 ROSERO VERÓNICA 2019-07-31.pdf817.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.