Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3721
Title: Aeropuerto de Taisha
Authors: Hoyos Bucheli, Luis Gonzalo
Estrella Sánchez, Andrés Guillermo
Keywords: ARQUITECTURA
AEROPUERTOS
DISEÑO ARQUITECTÓNICO
ESPACIO EN ARQUITECTURA
URBANISMO
Issue Date: Mar-2020
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: GT-ARQ E823ae/2020
Abstract: In the center of the Amazon, more than two hundred airstrips are located, which are located in the different communities of the province, which benefit from the air service of the Pastaza and Morona Santiago provinces. In the study area there are approximately 100,000 inhabitants of different indigenous nationalities such as Shuar, Achuar, Quichua, Shivia among others, which do not have equipment such as Health Centers or Hospitals. They lack both maritime land access roads, the means of transport being the walk or the airway. The Taisha community, because of its geographical location, serves as an operational logistics center for and towards the rest of the most vulnerable communities in the Amazon. Taisha for being in a strategic place would reduce costs and link with the different communities of Morona Santiago and Pastaza, as well as neighboring Peruvian communities, where most of them prefer to go to Taisha to meet their different needs. At the same time of great influence on the needs of the area, it is the Taisha Battalion that by its purpose requires a strategic logistics of immediate reach and of great importance. Consequently, to cover these needs or problems, it is imperative to plan, design and build some type of logistic solution that meets what was previously required, as long as it is aligned and complies with the Amazon Cooperation Treaty and the Ecuador-Peru Border Binational project, with the purpose of propping up the sustainable management of the environment, health, education and development of its nearby communities that are currently in public policy.
Description: En el centro de la Amazonía se localizan más de doscientas pistas de aterrizaje, mismas que se localizan en las diferentes comunidades de la provincia, las cuales se benefician del servicio aéreo de las provincias Pastaza y Morona Santiago. En la zona de estudio se encuentran aproximadamente 100,000 habitantes de diferentes nacionalidades indígenas como Shuar, Achuar, Quichua, Shivia entre otras, las cuales no cuentan con equipamientos como Centros de Salud u Hospitales. Carecen a la vez con vías de acceso terrestre marítimas, siendo los medios de transporte la caminata o la vía aérea. La comunidad de Taisha, por su ubicación geográfica funge como centro logístico operativo para y hacia el resto de comunidades más vulnerables de la Amazonía. Taisha por estar en un lugar estratégico abarataría costos y enlazaría con las distintas comunidades de Morona Santiago y Pastaza, como también con comunidades peruanas aledañas, donde la mayoría de ellas prefiere salir a Taisha para satisfacer sus distintas necesidades. A su vez de gran influencia sobre las necesidades del área, es el Batallón de Taisha que por su propósito requiere de una logística estratégica de inmediato alcance y de gran envergadura. Consecuentemente, para cubrir estas necesidades o problemáticas es imperativo planificar, diseñar y construir algún tipo de solución logística que se ajuste a lo requerido previamente, siempre y cuando se alinee y cumpla con el tratado de Cooperación Amazónico y al proyecto binacional Fronterizo Ecuador-Perú, con la finalidad de apuntalar el manejo sustentable del medio ambiente, salud, educación y desarrollo de sus comunidades cercanas que hoy por hoy se encuentran dentro de la política pública.
URI: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3721
Appears in Collections:Arquitectura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andrés Guillermo Estrella Sánchez.pdf36.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.