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Title: Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Behavioral Report from Professors and Self-Report from University Students
Authors: Ramos Galarza, Carlos
Fiallo-Karoly, Ximena
Ramos, Valentina
Jadán Guerrero, Janio
Paredes Núñez, Lorena
Keywords: PUBLICACIÒN
ATTENTION-DEFICIT
HYPERACTIVITY DISORDER
DSM–5
UNIVERSITY STUDENTS
PSYCHOMETRIC PROPRIETIES
ADHD
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: PUB P227p/2018
Abstract: In this article, we analyze the internal consistency of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders–5th ed. (DSM–5) diagnostic criteria for attention-deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) in the adult population, in addition, we analyze the correlation between the teacher’s report and the student’s own, the prevalence of the disorder and the risk of presenting it according to gender. The sample was composed by 175 university students aged between 16 and 36 years old (M 21.49, SD 3.22) that belonged to the private higher education system of Quito, Ecuador. As measurement instruments, two scales were used based on the 18 items of the diagnostic criteria for ADHD described in the DSM–5. As a result, it was determined that the scales used present adequate internal consistency coefficients (attention deficit .77 & .90; hyperactivity/impulsivity .74 & .91 & the total scale .83 & .92 filled by the student and the professor, respectively), all scales correlated significantly between .15 and .88. As far as the ADHD prevalence percentage in university students, findings showed that the subtypes would be present between 7.42% and 26.85% of the time. As a risk factor, it was found that men present more probability to have ADHD than women. The article concludes pointing out the importance to implement intervention programs for university students that could present ADHD, since the condition could influence negatively the spheres in which the students with the disorder perform.
Description: En este artículo, analizamos la consistencia interna del Diagnóstico y Estadística Manual de Trastornos Mentales-5ª ed. (DSM-5) criterios de diagnóstico para el déficit de atención / trastorno de hiperactividad (TDAH) en la población adulta, además, analizamos la correlación entre el informe del docente y el del alumno, la prevalencia del trastorno y el riesgo de presentarlo de acuerdo con el género. La muestra fue compuesta por 175 estudiantes universitarios de entre 16 y 36 años (M 21.49, SD 3.22) que pertenecía al sistema privado de educación superior de Quito, Ecuador. Como medida instrumentos, se utilizaron dos escalas basadas en los 18 ítems de los criterios diagnósticos para el TDAH descrito en el DSM-5. Como resultado, se determinó que las escalas utilizadas presentan coeficientes de consistencia interna adecuados (déficit de atención .77 y .90; hiperactividad / impulsividad .74 y .91 y la escala total .83 y .92 completa por el alumno y el profesor, respectivamente), todas las escalas correlacionaron significativamente entre .15 y .88. En cuanto al porcentaje de prevalencia de TDAH en estudiantes universitarios, los hallazgos mostraron que los subtipos estarían presentes entre 7.42% y 26.85% del hora. Como factor de riesgo, se encontró que los hombres presentan más probabilidad de tener TDAH que las mujeres El artículo concluye señalando la importancia de implementar la intervención programas para estudiantes universitarios que podrían presentar TDAH, ya que la condición podría influir negativamente en las esferas en las que se desempeñan los estudiantes con el trastorno.
URI: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3044
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