
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/5670
Title: | Repercusiones del sexting en la salud mental de los adolescentes |
Authors: | Llanos Román, Gabriela Andrea Cartagena Angamarca, Melany Paola |
Keywords: | PSICOLOGÍA SEXTS SALUD MENTAL ADOLECENTES PREVENCIÓN |
Issue Date: | Sep-2025 |
Citation: | UISEK-T PSI C322R/2025 |
Abstract: | Adolescence is characterized by profound cognitive and psychosocial changes, including significant development of the prefrontal cortex, crucial for decision-making. During this stage, selfesteem becomes a cornerstone, and its development can be influenced by social factors. Adolescents' brain plasticity makes them susceptible to external influences such as technology and social media, which, while promoting socialization, also carry risks such as sexting, involving the exchange of personal images with a sexual component. A systematic review was conducted using the PRISMA method. The search strategy was designed to identify relevant studies published in the last ten years, from 2015 to 2025. The databases consulted were PubMed, SciELO, Scopus, and ERIC. Sexting is classified as consensual when there is voluntary exchange of sexual personal images and generally is not associated with negative psychological effects, whereas non-consensual sexting is a form of sexual violence with serious emotional and social consequences for victims. Adolescent neurodevelopmenta l factors such as self-image search, external validation, immature inhibitory control, and high sensitivit y of the reward system may predispose involvement in sexting. Perpetrators of non-consensual sexting often exhibit coercion, risky sexual behaviors, emotional insensitivity, and aggression. Victims face severe psychological consequences such as stress, anxiety, depression, and self-harm. It is crucial to implement strategies that strengthen executive functions and socioemotional skills of adolescents to prevent negative consequences associated with sexting. Current research on sexting has methodological limitations and a scarcity of studies with a neurocognitive focus, so future research should include longitudinal studies and samples from Latin American populations for a more comprehensive understanding of the phenomenon. |
Description: | La adolescencia se caracteriza por profundos cambios cognitivos y psicosociales, incluyendo un desarrollo significativo de la corteza prefrontal, crucial para la toma de decisiones. Durante esta etapa, la autoestima se convierte en un pilar, y su desarrollo puede verse afectado por factores sociales. La plasticidad cerebral de los adolescentes los hace susceptibles a influencias externas como la tecnología y las redes sociales, que, si bien fomentan la socialización, también conllevan riesgos como el sexting, en cuál es el intercambio de imágenes personales con un componente sexual. Se realizó una revisión sistemática basada en el método PRISMA, y la construcción de estrategia de búsqueda se formuló para identificar estudios relevantes publicados en los últimos diez años desde el año 2015 hasta el año 2025. Las bases de datos consultadas fueron PUDMED, SCIELO, SCOPUS y ERIC. Los resultados indican que el sexting se clasifica como consensuado cuando hay un intercambio voluntario de imágenes personales sexuales y generalmente no está asociado con efectos psicológicos negativos, mientras que el sexting no consensuado es una forma de violencia sexual con graves consecuencias emocionales y sociales para las víctimas. Factores del neurodesarrollo adolescente como la búsqueda de autoimagen, la validación externa, un control inhibitorio inmaduro y la alta sensibilidad del sistema de recompensa pueden predisponer al involucramiento en el sexting. Los victimarios de sexting no consensuado suelen exhibir coerción, conductas sexuales de riesgo, insensibilidad emocional y agresividad. Las víctimas enfrentan severas consecuencias psicológicas como estrés, ansiedad, depresión y autolesiones. Como conclusión se observa como crucial el implementar estrategias que fortalezcan las funciones ejecutivas y habilidades socioemocionales de los adolescentes para prevenir las consecuencias negativas asociadas al sexting. La investigación actual sobre el sexting presenta limitaciones metodológicas y una escasez de estudios con enfoque neurocognitivo, por lo que futuras investigaciones deberían incluir estudios longitudinales y muestras de poblaciones latinoamericanas para una comprensión más completa del fenómeno. |
URI: | https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/5670 |
Appears in Collections: | Licenciatura en Psicología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cartagena Angamarca Melany Paola.pdf | 1,55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.