Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4651
Title: La experiencia de construcción de identidad de género no binario en personas entre 18 y 35 años
Authors: Terán Ledesma, Claudia Fabiana
Chicaiza Cabezas, Fabiana Estefanía
Keywords: PSICOLOGÍA
IDENTIDAD
GÉNERO
GÉNERO NO BINARIO
CONSTRUCCIÓN DE IDENTIDAD
Issue Date: Mar-2022
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-PSI C532ex/2022
Abstract: The purpose of this study is to explore the experience of construction of non-binary gender identity in people between 18 and 35 years of age. It was carried out through a qualitative cross-sectional study, with a non-probabilistic sample of five participants. The research instruments were semi-structured interviews and a focus group, the data analysis was carried out through grounded theory with the coding and categorization of information, making six main themes evident on how participants experienced the construction of their identity: (1) Self-perception and identity construction, (2) Gender as a construct, (3) Outside the binary, (4) Conservative context, (5) Experiences in educational institutions and (6) Current experiences. The findings suggest that non-binary people, during the construction of their identity, face difficult experiences of self-discovery and defiance of the norm, receiving discrimination and pressure from gender stereotypes, especially in educational institutions and because of the conservative context in which they live. However, in adulthood they gain some freedom to build their identity, having more positive experiences in this regard. In future research, it is recommended to expand the sample and include new topics such as inclusion and visibility strategies and the relationship between discrimination through periods of development and mental health.
Description: El presente estudio tiene la finalidad de explorar la experiencia de construcción de la identidad de género no binario en personas entre 18 y 35 años. Se realizó a través de un estudio cualitativo de corte trasversal, con una muestra no probabilística de cinco participantes. Los instrumentos de investigación fueron entrevistas semiestructuradas y un grupo focal, donde el análisis de datos se llevó a cabo a través de la teoría fundamentada con la codificación y categorización de la información., haciéndose evidentes seis temas principales sobre cómo los participantes experimentaron la construcción de su identidad: (1) Autopercepción y construcción de identidad, (2) Género como constructo, (3) Saliendo de la binariedad, (4) Contexto conservador, (5) Experiencias en instituciones educativas y (6) Experiencias actuales. Los hallazgos sugieren que las personas no binarias, durante la construcción de su identidad, enfrentan experiencias difíciles, de autodescubrimiento y desafío a la normativa, recibiendo discriminación y presión de los estereotipos de género, especialmente, en instituciones educativas y por el contexto conservador en el cual viven. Sin embargo, en la adultez obtienen cierta libertad de construir su identidad, teniendo experiencias más positivas al respecto. En próximas investigaciones se recomienda ampliar la muestra e incluir nuevos temas como estrategias de inclusión y visibilidad y la relación entre la discriminación a través de las etapas evolutivas y la salud mental.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4651
Appears in Collections:Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chicaiza Cabezas Fabiana Estefanía.pdf832.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.