Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4587
Title: Análisis del malestar psicológico en docentes universitarios a causa de las distintas modalidades de trabajo implementadas desde el Covid-19 en la ciudad de Quito
Authors: Ricaurte Ricaurte, Esteban
López Espinosa, Paola Estefanía
Keywords: PSICOLOGÍA
ANSIEDAD
DEPRESIÓN
ESTRÉS LABORAL
BURNOUT
SATISFACCIÓN LABORAL
Issue Date: Mar-2022
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-PSI L925an/2022
Abstract: This investigation has focused on analyzing the psichological discomfort which os caused by the different working modalities carried out since the arrival of COVID-19 in college teachers, educators and instructures between 30 and 60 years old in the city of Quito. The methodology which was used on this particular investigation was the mixed research one, the application for the quantitive approach have used the following tests: Beck Anxiety Intentory (BAI), Beck Depression Inventory (BDI-2), Work Stress Test, Maslach Burnout Inventory (MBI), Scale of Job Satisfaction, Test of Emotional Pain at Work, and for the qualitative approach an interview was applied with semi-structured questions about the different modalities of work, working time, activities they do to release tension and self changes in the professional and workplace areas. The people who participated in this investigation were 20 college educators and they showed positive results, the particular reason for this circumstance was that most of the educators have low levels of anxiety, depression, working stress, emotional pain, in terms of burnout there are 3 categories that are being stablished, the first is emotional tiredness, were most of them are at a low level, the second category is depersonalization obtaining results on the low and medium level, and where more problems were found was in the third category, which is the self-fulfilment because the educators are at a low level having a negative effect on their self-efficacy, in terms of job satisfaction, most of the teachers pointed out that they like what they are doing on their actual job, but they could improve. To sum up everything that has been stated so far, most of the participants are teaching classes in the hybrid modality, working an average of 40 hours a week and they pointed out that they prefer in person clasroom space layout, for the exact purpose of the interaction they actually have with their students along the lines of heping them to have a better academic performance, in therms of their personal development they mention that this has been a real challenge for them, but they are trying to set tension free by doing family activities, working out, meditation, walking, listening to music, and some other stuff to dissipate, which helps them feel better.
Description: La presente investigación se enfocó en analizar el malestar psicológico a causa de las distintas modalidades de trabajo implementadas desde la llegada del COVID-19 en los docentes universitarios entre 30 a 60 años de edad de la ciudad de Quito. Se hizo uso de la metodología de investigación mixta, en el enfoque cuantitativo se aplicaron los siguientes test: Inventario de Ansiedad de Beck (BAI), Inventario de Depresión de Beck (BDI-2), Test de Estrés Laboral, Maslach Burnout Inventory (MBI), Escala de Satisfacción Laboral, Test de Dolor emocional en el Trabajo, y en el enfoque cualitativo se aplicó una entrevista con preguntas semiestructuradas sobre las modalidades de trabajo, tiempo de trabajo, actividades que realizan para liberar la tensión y cambios generados en el ámbito laboral y profesional. En esta investigación participaron 20 docentes universitarios y los resultados obtenidos fueron positivos porque la mayoría de los y las docentes presentan bajos niveles de ansiedad, depresión, estrés laboral, dolor emocional, en cuanto al burnout se establecen 3 categorías, la primera cansancio emocional en la cual se obtuvo que la mayoría se encuentra en un nivel bajo, la segunda categoría es la despersonalización obteniendo resultados en el nivel bajo y medio y en la que más se encontraron problemas es en la tercera categoría que es la realización personal ya que los y las docentes se encuentran en un nivel bajo afectando su autoeficacia, con respecto a la satisfacción laboral la mayoría de los y las docentes indicaron que les gusta lo que hacen y su puesto de trabajo, pero podría mejorar. Se concluyó que la mayoría de participantes se encuentran dictando clases en modalidad híbrida trabajando un promedio de 40 horas semanales, los y las participantes indicaron que prefieren la modalidad de trabajo presencial por la interacción que tienen con sus alumnos lo cual les ayuda a tener un mejor desempeño académico, en cuanto a su ámbito personal comentan que este cambio ha sido un verdadero reto pero tratan de liberar la tensión realizando actividades en familia, ejercicio, meditando, caminando, escuchando música,etc, lo cual les ayuda a sentirse mejor,
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4587
Appears in Collections:Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
López Espinosa Paola Estefanía.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.