Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4546
Title: Impacto emocional y estrategias de afrontamiento en estudiantes universitarios durante la época de confinamiento por Covid-19
Authors: Terán Ledesma, Claudia Gabriela
Puertas Salazar, Vallerie Renata
Keywords: PSICOLOGÍA
IMPACTO EMOCIONAL
ESTRATEGIAS DE AFRONTAMIENTO
CARRERA UNIVERSITARIA
CONFINAMIENTO
COVID-19
Issue Date: Feb-2022
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-PSI P977im/2022
Abstract: The objective of this research was to investigate the emotional impact and coping strategies of students in psychology and other university careers during confinement due to the Covid-pandemic19, after this it was also sought to compare the answers and correlate the results taking into account whether the university career that each participant attended was relevant. Within the study, the qualitative and comparative method was worked using 2 instruments for data collection, the instruments used were individually semi-structured interviews and a focus group. The design used within the research was Grounded Theory as it goes beyond previous studies. In order to carry out this study, we first inquired about previous studies related to the subject of research, then intentionally sampled the selection of 12 university students with an age range between 20 and 28 years, on the one hand 6 participants were psychology students and 6 participants were students of various university careers, once the sample was obtained, semi-structured interviews were made using the Zoom platform to each participant, then the focus group was developed with the participation of the 12 students. Finally, the transcription of the individual interviews and the focus group was made to perform an open codification where the obtained data was disaggregated and the creation of categories, which indicated a significant degree in the emotional impact of psychology students as opposed to students in other university careers, as well as evidencing that psychology students based their coping strategies on emotions, while students from other careers based their coping strategies on avoidance. It was also known that for all participants the university career was relevant, but in different ways, on the one hand, psychology students saw the contents of their subjects as identification tools, but not as coping strategies, However, for students of other careers, the motivation and X taste for their career was relevant for the development of coping strategies. In general a more pessimistic picture was found in the context of confinement in psychology students, compared with students of other university careers in terms of emotions and negative consequences in the context of confinement because of the Covid-19.
Description: El presente trabajo investigativo tuvo como objetivo indagar en el impacto emocional y las estrategias de afrontamiento de estudiantes de la carrera de psicología y otras carreras universitarias durante el confinamiento a causa de la pandemia Covid-19, posterior a esto también se buscó comparar las respuestas y correlacionar los resultados tomando en cuenta si la carrera universitaria que cursa cada participante fue relevante. Dentro del estudio se trabajó el método cualitativo y comparativo utilizando 2 instrumentos para la recolección de datos, los instrumentos utilizados fueron entrevistas semiestructuradas de forma individual y un grupo focal. El diseño utilizado dentro de la investigación fue Teoría Fundamentada ya que va más allá de estudios previos. Para realizar este estudio, en primer lugar se indagó sobre estudios previos relacionados al tema de investigación, posteriormente, se realizó un muestreo intencionado con la selección de 12 estudiantes universitarios con un rango de edad entre 20 y 28 años, por un lado 6 participantes fueron estudiantes de la carrera de psicología y 6 participantes fueron estudiantes de diversas carreras universitarias, una vez obtenida la muestra, se procedió a realizar entrevistas semiestructuradas mediante la plataforma Zoom a cada participante, luego se desarrolló el grupo focal con la participación de los 12 estudiantes. Por último, se hizo a la transcripción de las entrevistas individuales y el grupo focal para realizar una codificación abierta donde se procedió a desglosar los datos obtenidos y a la creación de categorías, las cuales indicaron un grado significativo en el impacto emocional de los estudiantes de psicología a diferencia de los estudiantes de otras carreras universitarias, así como también se pudo evidenciar que los estudiantes de psicología basaron sus estrategias de afrontamiento en las emociones, mientras que los estudiantes de otras carreras basaron VIII sus estrategias de afrontamiento en la evitación. También se conoció que para todos los participantes la carrera universitaria fue relevante, pero de diferente manera, por un lado, los estudiantes de psicología vieron los contenidos de sus materias como herramientas de identificación, mas no como estrategias de afrontamiento, en cambio para los estudiantes de otras carreras si fue relevante la motivación y el gusto por su carrera para el desarrollo de estrategias de afrontamiento. En general se encontró un panorama más pesimista en el contexto de confinamiento en los estudiantes de psicología, comparado con los estudiantes de otras carreras universitarias en cuanto a las emociones y consecuencias negativas en el contexto del confinamiento a causa del Covid-19.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4546
Appears in Collections:Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Puertas Salazar Vallerie Renata.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open
Tesis.xlsx10.73 kBMicrosoft Excel XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.