Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4394
Title: Prevalencia de las enfermedades respiratorias y sus efectos en la salud, de los trabajadores expuestos a los polvos inorgánicos en una fábrica de detergente, en la ciudad de Quito
Authors: Guerrero Pérez, María Olga
Vaca Albuja, Dante Suslatv
Keywords: TOXICOLOGÍA LABORAL
POLVOS INORGÁNICOS
ENFERMEDADES RESPIRATORIAS
MEDIDAS DE PROTECCIÓN
INSUMOS Y PROCEDIMIENTOS
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-ESTL V112p/2021
Abstract: Objectives: Identify the prevalence of respiratory diseases and their effects on the health of workers exposed to inorganic dust in a factory of detergent in the city of Quito, and as hypotheses: The continuous exposure to inorganic dust present in the work environment of the detergent factory in the city of Quito impinges the prevalence of respiratory disorders that compromise the upper and lower respiratory tract of exposed personnel. Method: Is a descriptive, analytical, correlational, non-experimental study. For this purpose, a survey was applied to 12 workers, and an observation sheet was applied to the facilities of the detergent factory. Results: the factory reaches 45% compliance with the evaluation indicators, its main shortcomings lie in the lack of training, implementation of risk prevention procedures, non-compliance in the replacement of equipment and protection supplies, the adoption of palliative measures. Implications: As a contribution of research to society, the development of a training workshop to socialize risks and respiratory protection measures is proposed, it is also proposed to develop a consensual internal regulation, installation of preventive risk signage, and the subscription of mandatory agreement compliance to correct deficiencies in the infrastructure and administrative management of the company in relation to occupational health and safety risks.
Description: Objetivos: Identificar la prevalencia de las enfermedades respiratorias y sus efectos en la salud de los trabajadores expuestos a los polvos inorgánicos, en una fábrica de detergente en la ciudad de Quito; y como hipótesis: La exposición continua de polvos inorgánicos presentes en el ambiente laboral de la fábrica de detergente de la ciudad de Quito, incide en la prevalencia de trastornos respiratorios que comprometen las vías respiratorias superiores e inferiores, en el personal expuesto. Método: Es un estudio descriptivo, analítico, correlacional, no experimental, para el efecto se aplicó una encuesta dirigida a 12 trabajadores y una ficha de observación aplicada a las instalaciones de la fábrica de detergente. Resultados: La fábrica alcanza un 45% de cumplimiento de los indicadores de evaluación, sus principales falencias radican en falta de capacitación, implementación de procedimientos de prevención de riesgos, incumplimiento en la reposición de equipos e insumos de protección, la adopción de medidas paliativas. Implicaciones: Como aporte de la investigación a la sociedad, se plantea el desarrollo de un taller de capacitación para socializar riesgos y medidas de protección respiratoria, se plantea además elaborar una reglamentación interna consensuada, instalación de señalética preventiva de riesgos y la suscripción de un acuerdo de obligatorio cumplimiento para subsanar las falencias en la infraestructura y la gestión administrativa de la empresa en relación con los riesgos de salud y seguridad ocupacional.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4394
Appears in Collections:Especialización en Toxicología Laboral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vaca Albuja Dante Suslatv.pdf766.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.