Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4333
Title: Percepción de trastornos de la voz y Burnout durante teletrabajo en un grupo de docentes universitarios de la ciudad de Quito
Authors: Dávila Rodríguez, Pablo Ramiro
Rovere Novillo, Andrea Lucía
Keywords: ERGONOMÍA LABORAL
TRASTORNOS DE LA VOZ
VHI-30
TRABAJO EN CASA
TELETRABAJO
MAESTROS
Issue Date: Jul-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MEL R769p/2021
Abstract: Objectives: To determine the perception of vocal disorders and burnout in university teachers in the city of Quito during teleworking as a result of COVID-19 pandemic. Method: Cross sectional descriptive study where 34 university teachers participated, the perception of vocal disability was evaluated using the VHI-30 test, the symptoms with the SIVD and burnout using the MBI test. All variables were coded and categorized. Resulted: 11.76% of the participants perceive a moderate vocal disability, 2,94% severe, y el 8,83% of them present indicators suggestive of burnout, associated with laryngeal pathology diagnosed by laryngoscopy. Conclusions: It was possible to conclude that there is a low percentage of association between burnout and perception of vocal disability compared to other studies where the level of perception of vocal disorders in teachers is between 30 and 60% during the pandemic.
Description: Objetivos: Determinar la percepción de trastornos vocales y burnout en docentes universitarios de la ciudad de Quito durante el teletrabajo a consecuencia de la pandemia por COVID-19 Método: Estudio descriptivo transversal donde participaron 34 docentes universitarios, se evaluaron la percepción de incapacidad vocal mediante el test VHI-30, la sintomatología con el SIVD y burnout mediante el test MBI. Todas las variables fueron codificadas y categorizadas Resultados: 11.76% de los participantes perciben una incapacidad vocal moderada, 2,94% severa, un 8,83% de los mismos presentan indicadores sugestivos de burnout asociados a patología laríngea diagnosticada por laringoscopia. Conclusiones: Se pudo concluir que existe un bajo porcentaje de asociación entre burnout y percepción de incapacidad vocal a comparación de otros estudios donde el nivel de desórdenes de la voz en docentes se encuentra entre un 30 y 60% durante la pandemia.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4333
Appears in Collections:Maestría en Ergonomía Laboral (MEL)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rovere Novillo Andrea Lucía.pdf337.24 kBAdobe PDFView/Open
PTT - Rovere Novillo Andrea Lucía.pptx795.38 kBMicrosoft Powerpoint XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.