Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4245
Title: Evaluación del índice de consumo de combustible utilizando un vehículo de encendido provocado con aire acondicionado en una ruta del cantón Shushufindi-Ecuador
Authors: Llanes Cedeño, Edilberto Antonio
Grefa Shiguango, Shayan Fredy
Keywords: MECÁNICA AUTOMOTRIZ
AIRE ACONDICIONADO
COMBUSTIBLE
HORARIO
CICLO MIXTO
Issue Date: Aug-2021
Publisher: Universidad Intencional SEK
Citation: CT-MAU G817ev/2021
Abstract: In recent years, the environment has been affected by vehicle pollution. According to the Association of Automotive Companies of Ecuador, there is currently a high demand for vehicles, which in turn is a factor that has contributed to the increase in pollution levels. The objective of this research project was to evaluate the rate of vehicle fuel consumption in the Shushufindi canton, by means of real traffic tests, in order to evaluate the behavior of the use of air conditioning on emission factors. The study was conducted on a route with the highest flow of vehicles, especially during normal (9:00 am) and peak (5:00 pm) hours, which comprises 16.17 km, using extra 85 octanes and super 92 octane fuel. Data collection was performed using an OBD2 ELM 327 system. The results obtained in the characterization of the representative 9:00 am mixed cycle showed a maximum speed of 81 km/h and an average speed of 39 km/h in a travel time of 1446 s (24.1 min); while the 5:00 pm mixed cycle showed a maximum speed of 70 km/h and an average speed of 37 km/h with a travel time of 1632 s (27.2 min). The representative fuel consumption index was evidenced in the normal schedule, without A/C and extra fuel (T3) being its values between 0.0584 - 0.060 (L/ km) and in the normal schedule, without A/C and super fuel (T7) being between 0.0561-0.0585 (L/km) when applied in an Ecodriving.
Description: En los últimos años el medio ambiente se ha visto afectado a causa de la contaminación producida por los vehículos. De acuerdo con la Asociación de Empresas Automotrices del Ecuador, en la actualidad existe una alta demanda de vehículos, esto por su parte es un factor que ha incidido en los aumentos de los niveles de contaminación. El presente proyecto de investigación tuvo como objetivo evaluar el índice de consumo de combustible vehicular en el cantón Shushufindi, por medio de pruebas reales de tráfico, para la evaluación del comportamiento del uso del aire acondicionado en los factores de emisión. El estudio se realizó en una ruta de mayor flujo de vehículos especialmente en la hora normal (9:00 am) y pico (5:00 pm) que comprende 16.17 km, para ello se utilizó el combustible extra 85 octanos y súper 92 octanos. La toma de datos se ejecutó mediante un sistema OBD2 ELM 327. Los resultados obtenidos en la caracterización del ciclo mixto representativo de 9:00 am se obtuvieron una velocidad máx. de 81 km/h y una velocidad media de 39 km/h en un tiempo de recorrido de 1446 s (24.1 min); mientras que el ciclo mixto de 5:00 pm la velocidad máx. es de 70 km/h y una velocidad media de 37 km/h con un tiempo de recorrido de 1632 s (27.2 min). El índice de consumo de combustible representativo se evidenció en el horario normal, sin A/C y combustible extra (T3) siendo sus valores entre 0.0584 – 0.060 (L/km) y en el horario normal, sin A/C y combustible súper (T7) que se encuentran entre 0.0561-0.0585 (L/ km) al aplicar en una conducción Ecodriving.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4245
Appears in Collections:Mecánica Automotriz

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Grefa Shiguango, Shayan Fredy2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.