Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4124
Title: Equipamiento barrial en el sector de El Labrador
Authors: López Rueda, Cyntia Paulina
Aguirre Muñoz, Gabriela Elizabeth
Keywords: ARQUITECTURA
EQUIPAMIENTOS BARRIALES
CONEXIÓN
PERMEABILIDAD
ESCALA HUMANA
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: GT-ARQ A284eq/2021
Abstract: Neighborhood facilities play an important role in the development of cities, since they offer a space where people find useful activities for their free time. The city of Quito has undergone several transformations in it's morphology resulting in that the land use of various sectors is not ideal for it's environment. With the continuous development of the city geared more towards transportation, a new element of TYPE BTR called Metro de Quito (underground) has been implemented, which has been under construction since 2013 and will be ready for inauguration soon (2020). This transport equipment responds to a study of transportation in which it was determined that on an average day in the city 4.2 million trips were made, of which 70% were trips were made by public transportation. The main reason for these trips, according to the study, corresponded to travels to educational facilities. The following investigation is directed to the main Metro station -El Labrador Station- and it's surroundings in order to identify the potential equipment of the sector. This equipment is in the process of mutation, and thus be able to propose an architectural project that responds to the current needs and adapt to the changes that will be needed in upcoming years promoting the neighborhood relationship that is currently fragmented. Education and recreation equipment are the main actors in the following investigation.
Description: Los equipamientos barriales cumplen un importante papel en el desarrollo de las ciudades, ya que ofrecen un espacio donde las personas encuentran actividades útiles para su tiempo libre. La ciudad de Quito ha sufrido varias transformaciones en su morfología dando como resultado que el uso de suelo de varios sectores no sea el óptimo para su entorno. Con el contínuo desarrollo de la ciudad orientado al transporte, se ha implementado un nuevo elemento de TIPO BTR llamado Metro de Quito (subterráneo), el cual lleva en construcción desde el 2013 y está a vísperas de ser inaugurado (2020). Este equipamiento de transporte responde a un estudio de movilidad en el cual se determinó que en un día promedio en la ciudad se hacían 4,2 millones de viajes, de los cuales el 70 % eran viajes en transporte público. El principal motivo de los desplazamientos, según el estudio, correspondía a necesidades educativas. La siguiente investigación dirige su mirada a la estación principal del Metro -Estación El Labrador- y a sus alrededores con el fin de identificar los equipamientos potenciales del sector el cual se encuentra en proceso de mutación, y así poder plantear un proyecto arquitectónico que responda a las necesidades actuales y se adapte a los cambios que vendrán en próximos años, impulsando la relación de barrio que actualmente se encuentra fragmentada. Equipamientos de educación y recreación predominan en el sector y son los actores principales de la siguiente investigación.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4124
Appears in Collections:Arquitectura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aguirre Muñoz Gabriela Elizabeth.pdf294.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.