Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4113
Title: Equipamiento para el aprendizaje y talleres prácticos en el barrio de Quitumbe
Authors: López Rueda, Cyntia Paulina
Rodríguez Bedón, Mateo
Keywords: ARQUITECTURA
BIBLIOTECA
DISEÑO DE SOPORTES
PATIO CENTRAL
TALLERES PRÁCTICOS
QUITUMBE
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: GT-ARQ R696eq/2021
Abstract: This work is based on an urban analysis carried out in the south of the city of Quito, in the parish of Quitumbe. As a result of the analysis, a lack of surrounding academic and cultural facilities was evidenced. For this reason, the proposal of this research is to create a learning and practical workshop infrastructure for public use that complements those of the sector. Moreover, it would be useful for residents and students. It will also serve as a meeting and recreation space. First, an analysis of land use, activities, pedestrian and vehicular flows, accessibility and presence of facilities was carried out to establish the most suitable lot for the project application within the study area. The challenge within this proposal is to find the most appropriate way to apply “the systematic design of supports” to public facilities. To do this, it was necessary to start from the basis, that is, from the definition of a library and specifically of a public library. Then, it was necessary to investigate the users’ learning modes to design the spaces in a more personalized way to any type of user, according to different needs. Next, Habraken's systematic design of supports theory was analyzed. This theory exclusively tackles dwelling, so it had to be adapted to public facilities. Hence, easily adapted heterogeneous open spaces were added. In the final design, a central patio is proposed which functions as a support and articulator element for the space. Around it, the main circulation is created producing a path through the project from beginning to end as if it were a single route. Around it, different spaces are formed. The entire design is divided into two blocks, the first one corresponds to the library as such and the second one corresponds to the adaptable space, that is where all the workshops will be held.
Description: El presente trabajo de titulación parte de un análisis urbano, realizado en el sur de la ciudad de Quito, en la parroquia de Quitumbe. Como resultado del análisis, se evidenció una falta de equipamientos académicos y culturales aledaños. Por esta razón, la propuesta de esta investigación es de crear un equipamiento para el aprendizaje y talleres prácticos de uso público que complemente los del sector y que sea de utilidad para los habitantes de la zona y estudiantes. A su vez, servirá de espacio de encuentro y de esparcimiento. En un primer lugar, se realizó un análisis de uso de suelos, actividades, flujos peatonales y vehiculares, accesibilidad y presencia de equipamientos con el fin de establecer el lote más adecuado para la implantación del proyecto dentro de la zona de estudio. El reto dentro de esta propuesta es de buscar la manera más apropiada de aplicar el “diseño de soportes” a un equipamiento público. Para ello se comenzó desde las bases, es decir desde la definición de una biblioteca y específicamente de una biblioteca pública. Luego, fue preciso investigar sobre los modos de aprendizaje de los usuarios para poder diseñar los espacios de forma más personalizada y aplicable a cualquier tipo de usuario, según diferentes necesidades. Después, se analizó la teoría de Habraken sobre el diseño de soportes, que trata exclusivamente sobre la vivienda, por lo que se la adaptó a un equipamiento público. Para ello se aumentaron espacios abiertos heterogéneos que puedan adecuarse, fácilmente, a diferentes funciones. En el diseño final se propone un patio central que funciona como elemento de soporte y articulador del espacio. Alrededor, se crea la circulación principal que ayuda a recorrer el proyecto de principio a fin como si fuera un sólo recorrido y alrededor de éste se forman los diferentes espacios. Todo el diseño se divide en dos bloques, el primero corresponde a la biblioteca como tal y el segundo corresponde al espacio práctico y adaptable, es decir en dónde se realizarán todos los talleres.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4113
Appears in Collections:Arquitectura
Arquitectura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rodríguez Bedón Mateo.pdf282.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.