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Title: Evaluación del comportamiento de dos motores ciclo otto con dos tipos de combustible a 2800 msnm
Authors: Llanes Cedeño, Edilberto Antonio
Benítez Chamba, Jhonny Dario
Keywords: ECOEFICIENCIA INDUSTRIAL
GASOLINA SÚPER
GASOLINA SÚPER G-PRIX
OCTANOS
MOTOR CICLO OTTO
CONSUMO DE COMBUSTIBLE
Issue Date: Oct-2020
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-ECI B475ev/2020
Abstract: Super gasoline in Ecuador shows a drop in its consumption since the authorities released its price in 2018, to achieve greater competitiveness the private company chose to offer its customers an improved super gasoline, unlike that normally offered. Transportation is the largest consumer of gasoline in Ecuador and as a contribution to the energy efficiency of the country's strategic sectors, essential factors in the performance of engines are evaluated using state-refined or imported fuels, looking for factors to minimize and strengthen processes business and public. The current study aims to determine the performance of two Otto cycle engines, (torque, power, fuel consumption) and emission factors (exhaust gas analysis) with two types of fuel, through dynamic road tests, in cycle driving dynamometer for the evaluation of the efficiency of the MCI, under conditions of variation of displacement and octane number. The stationary tests are carried out on a dynamometer and with an IM240 road cycle simulation of 6.4 kilometers, based on protocols established by the Emissions and Vehicle Review Laboratory (CCICEV) in Quito-Ecuador at 2800 meters above sea level. The experimental method and the evaluation teams are specified to execute the tests on the vehicles, the analysis of the results is done by means of data software, combining statistical graphics with mathematical modeling procedures, the super g-prix gasoline is the fuel What less variation of emission factors has, giving average values of the three tests of; FCO 0.254 g / km, FHC 0.008 g / km, FNOx, 0.241 g / km, in a certain way guarantees a stable percentage of emissions, complying with the NTE INEN 2204 standard, where the maximum limits of emission factors are: 2.2 g CO / km, 0.25 gHC / km, 0.62 gNOx / km, while super normal fuel fluctuates according to engine power. The effect of a gasoline with an additive does give greater benefits in terms of performance and environmental emissions, therefore it is a long-term solution to invest in order not to have a major corrective in a combustion engine.
Description: La gasolina Súper en el Ecuador evidencia una caída en su consumo desde que las autoridades liberaron su precio en el 2018, para lograr mayor competitividad la empresa privada opto por ofrecer a sus clientes una gasolina súper mejorada, a diferencia de la ofrecida normalmente. El transporte es el mayor consumidor de gasolinas en el Ecuador, (Sielacolade, 2018), como un aporte a la eficiencia energética de los sectores estratégicos del país, se evalúan factores esenciales en el rendimiento de los motores utilizando combustibles refinados estatalmente o importados, buscando factores para minimizar y fortalecer procesos empresariales y públicos. El actual estudio tiene por objetivo Evaluar el rendimiento y emisiones ambientales, de dos motores ciclo Otto, con dos tipos de combustible, mediante pruebas dinamométricas, para la determinación de la eficiencia del MCI, bajo condiciones de variación de cilindrada y octanaje a 2800 msnm. Se realizan las pruebas estacionarias en un dinamómetro y con una simulación de ciclo de ruta IM240 de 6,4 kilómetros, en base a protocolos establecidos por el Laboratorio de Emisiones y Revisión Vehicular (CCICEV) en Quito-Ecuador a 2800 msnm. Se concreta el método experimental y los equipos de evaluación para ejecutar las pruebas sobre los vehículos, el análisis de los resultados se los obtendrá por medio de software de datos, combinando gráficas estadísticas con procedimientos de modelación matemática, la gasolina súper g-prix es el combustible que menos variación de factores de emisión tiene, dando valores promedios de las tres pruebas de; FCO 0,254 g/km, FHC 0,008 g/km, FNOx 0,241 g/km, de cierta forma garantiza un porcentaje de emisiones estable, cumpliendo la norma NTE INEN 2204, donde los límites máximos de factores de emisión son: 2,2 gCO/km, 0,25 gHC/km, 0,62 gNOx/km, mientras que el combustible súper normal fluctúa de acuerdo a la potencia del motor. El efecto de una gasolina con aditivo si da mayores prestaciones en cuanto a rendimiento y a emisiones ambientales, por lo tanto, es una solución a largo plazo el de invertir para no tener un correctivo mayor en un motor de combustión.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4008
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