Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3956
Title: Evaluación de carga mental en docentes a tiempo completo de una universidad privada de la Ciudad de Quito, en el período académico 2020-3, en el marco del Covid-19
Authors: Varela, Claudia
Russo Rodríguez, Stephanie Nicole
Keywords: GESTIÓN DE TALENTO HUMANO
CARGA MENTAL
RIESGOS PSICOSOCIALES
TELETRABAJO
TELEEDUCACIÓN
COVID-19
Issue Date: Sep-2020
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MGTH R969ev/2020
Abstract: In a supposed system of checks and balances between the negative and the positive, between optimism and pessimism, in short, between the good and the bad that marks the current era in which humanity is living, the balance is most likely to tip to favor of the latter, not only because of the level of difficulty and complexity that characterizes the world, but also because of the uncertainty, anguish and even, for a great majority, despair. In the field of education, the use of technology and in particular of the internet and digital devices, although it has opened new horizons to ensure quality and project better models through the production and stimulation of virtual or blended environments that could be more effective for achieve academic and social expectations, deepen the social differences and contradictions that characterize our countries due in particular to the lack of own developments that emerge and adjust to our culture, becoming real obstacles, in many cases insurmountable, fundamentally, due to inequalities that prevent the benefits of scientific and technological advances from reaching the entire community, affecting the field of education that in the case of Ecuador, constitutionally, has been elevated to the category of collective law. The pandemic caused by Covid-19 has further complicated the outlook, the education system, in general, has been forced to find alternatives to provide urgent responses, in order not to paralyze its services. One of them, without doubt, the most important and widespread has been the improvised imposition of tele-education and telework. The research proposed in this thesis, seeks precisely to identify the most outstanding aspects of the mental load applied in a group of university teachers in a private university based in the city of Quito, capital of Ecuador. By using the FPSICO 3.1 methodology. The results showed higher rates of mental load in the teachers, for which an Intervention Plan was drawn up with the aim of reducing and mitigating their affectation.
Description: En el ámbito de la educación el uso de la tecnología y en particular del internet y de dispositivos digitales si bien ha abierto nuevos horizontes para asegurar la calidad y proyectar mejores modelos mediante la producción y estimulo de ambientes virtuales o semipresenciales que podrían ser más efectivos para alcanzar las expectativas académicas y sociales, ahondan las diferencias y contradicciones sociales que caracterizan a nuestros países debido en particular a la falta de desarrollos propios que emerjan y se ajusten a nuestra cultura constituyéndose en verdaderos obstáculos, en muchos casos insalvables, fundamentalmente, por las desigualdades sociales que impiden que los beneficios de los avances científicos y tecnológicos alcancen a toda la comunidad, afectando el ámbito de la educación que en el caso del Ecuador, constitucionalmente, ha sido elevada a la categoría de derecho colectivo. La pandemia causada por la Covid-19 ha complicado aún más el panorama, el sistema educativo, en general, se ha visto forzado a encontrar alternativas para dar respuestas urgentes, a fin de no paralizar sus servicios. Una de ellas, sin duda, la más importante y generalizada ha sido la imposición improvisada de la teleeducación y del teletrabajo. La investigación propuesta en esta tesis, busca precisamente identificar los aspectos más sobresalientes de la carga mental aplicada en un grupo de docentes universitarios en una universidad particular con sede en la ciudad de Quito, capital del Ecuador. Mediante la utilización de la metodología de FPSICO 3.1. Los resultados demostraron índices mayores de carga mental en las docentes, por lo que se elaboró un Plan de Intervención con el objetivo de disminuir y mitigar la afectación de los mismos.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3956
Appears in Collections:Maestría en Gestión del Talento Humano (MGTH)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stephanie Nicole Russo Rodríguez.pdf3.72 MBAdobe PDFView/Open
PTT- Stephanie Nicole Russo Rodríguez.pptx2.04 MBMicrosoft Powerpoint XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.