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Title: Modelo computacional para reemplazar el material del refuerzo inferior de parachoques en preprototipado
Other Titles: Computational model to replace the lower bumper stiffener material prior to prototyping
Modelo computacional para substituir o material reforçador do pára- choques inferior antes da prototipagem
Authors: Rocha-Hoyos, Juan Carlos
Llanes-Cedeño, Edilberto Antonio
Martínez-Gómez, Javier
Villarruel-Jaramillo, Andrés
Keywords: MATERIALES POLIMÉRICOS
SIMULACIÓN COMPUTACIONAL
LBS
Issue Date: 1-Jul-2019
Publisher: CienciAmérica
Citation: PUB R672m/2019
Abstract: INTRODUCTION. A computational method is developed for the dynamic simulation of the pedestrian protection system and material change analysis, in order to reduce costs in tests that commonly require destructive tests and that hinder the process of prototyping in the face of the need to increase the number of pieces manufactured in Ecuador. OBJECTIVE. Validate a computational simulation model to replace the original material of the lower bumper stiffener of the Kia Sportage R-2014 with alternative materials. METHOD. The system was digitized in Unigraphics NX software, based on the ACEA/2003/102/CE standard and protocol of the Addendum 126: Regulation No. 127 of ONU regarding pedestrian protection, the components were simulated with the help of Ansys Student using 6 alternative materials to the original. RESULTS: The protection regulations are met for all materials, with the exception of ABS that exceeds 200 g, while the material with less deformation and breakage is the PLA. DISCUSSION AND CONCLUSIONS: Given the properties in structural deformation, mass and acceleration in the leg impactor, the PLA is considered as the material with the characteristics closest to the original material, while the polycarbonate in case of using materials available in the Ecuadorian industry it is the second material with the best properties, however, suffer a slight break in its frontal area after the impact.
Description: INTRODUCCIÓN. Se desarrolla un método computacional para la simulación dinámica del sistema de protección de peatones y análisis de cambio de material, con el fin de disminuir costos en pruebas que comúnmente requieren ensayos destructivos y, que dificultan el proceso de prototipado ante la necesidad de aumentar el número de piezas fabricadas en Ecuador. OBJETIVO. Validar un modelo de simulación computacional para reemplazo del material original del refuerzo inferior de parachoques del Kia Sportage R-2014 con materiales alternos. MÉTODO. El sistema fue digitalizado en el software Unigraphics NX, en base a la norma ACEA/2003/102/CE y el protocolo del Adendum 126: Regulación-N°127 de la ONU relativo a protección de peatones, los componentes fueron simulados con ayuda de Ansys Student usando 6 materiales alternos al original. RESULTADOS: La normativa de protección se cumple para todos los materiales, con excepción del ABS que supera los 200 g, mientras que el material con menor deformación y rotura es el PLA. DISCUSIÓN Y CONCLUSIONES: Dada las propiedades en deformación estructural, masa y aceleración en el impactador de piernas, se considera al PLA como el material con las características más cercanas al material original, mientras el policarbonato en caso de usar materiales disponibles en la industria ecuatoriana es el segundo material con las mejores propiedades, sin embargo, sufre una leve rotura en su zona frontal tras el impacto.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3881
ISSN: 1390-9592
1390-681X
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