Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3759
Title: Eficacia de la terapia familiar sistémica en niños con trastorno del espectro autista (TEA)
Authors: Játiva Morillo, Janethcia del Rocío
Amaya Acurio, Gonzalo C.
Keywords: PSICOLOGÍA CLÍNICA
PSICOTERAPIA
AUTISMO
DIAGNÓSTICO RELACIONAL
CONDUCTAS DESORGANIZADAS APRENDIDAS
Issue Date: Mar-2020
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MPP A489ef/2020
Abstract: Autistic Spectrum Disorder (TEA) is a neurodevelopmental disorder that belongs to a group of conditions that are evident at the beginning of the development period that could be detected approximately between 2 and 3 years of age. The characteristic symptoms are a notable deficiency in social interaction and communication, delay in the development of verbal language or small productions such as echolalia, in addition to body expressionlessness or stereotyped behaviors that include hypo or hypersensitivity to sensory stimuli. Family systemic therapy intervenes in autism spectrum disorders from the relational diagnosis of the child's family and social context and the individual diagnosis, allowing the establishment of the therapist-family-patient alliance through the Milan systemic model that is a pioneer in the study of serious mental disorders. The present investigation exposes the study of a unique case, analyzed qualitatively through psychotherapeutic intervention that allows describing the conceptual bases of the theory of relational rapprochement based on a phenomenon called learned disorganized behaviors, which refers to the moment in which the apparently organized family receives the news of the son's diagnosis of autism, and a state of tension and disorganization emerges that produces a type of insecure attachment in the child, further aggravating his symptoms with the debut of parental incompetence and marital conflicts. After two years of systemic family therapy, the parents assimilate the diagnosis and the child's behavior is controlled by establishing a secure bond with the mother.
Description: El Trastorno del Espectro Autista (TEA) es un trastorno del neurodesarrollo que pertenece a un grupo de afecciones que se evidencian en el inicio del periodo de desarrollo que podría ser detectado aproximadamente entre los 2 y 3 años de edad. Los síntomas característicos son una notable deficiencia en la interacción y comunicación social, retraso en el desarrollo del lenguaje verbal o producciones pequeñas como ecolalias, además de inexpresividad corporal o comportamientos estereotipados que incluyen hipo o hipersensibilidad a estímulos sensoriales. La terapia sistémica familiar interviene en los trastornos del espectro autista desde el diagnóstico relacional del contexto familiar y social del niño y el diagnostico individual, permitiendo la instauración de la alianza terapeuta-familia-paciente mediante el modelo sistémico de Milán que es pionero en el estudio de trastornos mentales graves. La presente investigación expone el estudio de un caso único, analizado de manera cualitativa mediante la intervención psicoterapéutica que permite describir las bases conceptuales de la teoría del reacercamiento relacional a partir de un fenómeno denominado conductas desorganizadas aprendidas, que hace alusión al momento en el que la familia, aparentemente organizada, recibe la noticia del diagnóstico de autismo del hijo, y emerge un estado de tensión y desorganización que produce un tipo de apego inseguro en el niño, agravando aún más su sintomatología, con el debut de incompetencias parentales y conflictos conyugales. Después de dos años de terapia sistémica familiar los padres asimilan el diagnóstico y se consigue controlar la conducta del niño a partir del establecimiento de un vínculo seguro con la madre.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3759
Appears in Collections:Maestría en Psicología mención Psicoterapia (MPP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artículo Amaya Acurio Gonzalo C..pdf304.04 kBAdobe PDFView/Open
PPT Amaya Acurio Gonzalo C..pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.