Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3727
Title: Rediseño de la edificación del Colegio Municipal “Sebastián de Benalcázar” ubicado en el sector de Iñaquito
Authors: Vaca Proaño, Verónica Gabriela
Coba Villalba, Daniel Alfredo
Keywords: ARQUITECTURA
DISEÑO ARQUITECTÓNICO
CONSTRUCCIONES ESCOLARES
ÁREAS DE RECREACIÓN
Issue Date: Feb-2020
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: GT-ARQ C652r/2020
Abstract: The Municipal School "Sebastián de Benalcázar" has an important history of success and transformations, for this reason it is considered as an educational and cultural icon in Quito. The school is located in the hyper center of the city, in a strategic area of high development and significant population density. The facilities of the educational center have not changed significantly since 1956, in which they were built. The school spaces are closed for the exclusive use of students during the day. The most important school blocks are those assigned to the classrooms and are located towards 6 de diciembre avenue and Irlanda street. The open spaces for recreation and sports are located close to República del Salvador avenue and Portugal avenue . The compositional structure of the building is grouped; that is, it is the accumulation of volumes with variety in implantation, height and shape. Nowadays, contemporary schools contribute and function as neighborhood equipment due to the programmatic coincidences with the architectural object. Consequently, an architectural design of the Municipal School "Sebastián de Benalcázar" is proposed as a spatial solution to the specific needs of the inhabitants in educational, cultural, commercial and recreational terms. The project integrates spaces as equipment for the neighborhood with the programmatic solution of the architectural object. Additionally, the proposal uses elements of the existing architectural object after the corresponding formal, functional, significance and technical-constructive assessments.
Description: El Colegio Municipal “Sebastián de Benalcázar” cuenta con una importante trayectoria que reúne éxitos y transformaciones importantes, por esta razón se lo ha catalogado como ícono en la ciudad de Quito en temas relacionados a la educación y la cultura. El colegio se encuentra ubicado en el hipercentro de la ciudad de Quito, en una zona estratégica de alto desarrollo e importante densidad poblacional. Las instalaciones de el centro educativo no han cambiado significativamentedesde el año 1956, en el que fueron edificadas. Los espacios del colegio se encuentran cerrados para uso exclusivo de los estudiantes en horarios restringidos durante el día. Los bloques edificados con mayor importancia para el colegio son los asignados a la aulas y están ubicados hacia la Avenida 6 de Diciembre y la calle Irlanda. Los espacios abiertos para recreación y deportes se ubican en dirección a la Av. República del Salvador y Av. Portugal. La estructura compositiva de la edificación es agrupada; es decir, se trata de la acumulación de volúmenes con variedad en implantación, altura y forma. En la actualidad, los colegios contemporáneos aportan y funcionan como un equipamiento de barrio debido a las coincidencias programáticas con el objeto arquitectónico. En consecuencia, se propone un diseño arquitectónico del Colegio Municipal “Sebastián de Benalcázar” como solución espacial a las necesidades específicas los habitantes del sector en términos educativos, culturales, comerciales y recreativos. El proyecto integra espacios a manera de equipamientos para el barrio con la solución programática del objeto arquitectónico. Adicionalmente, la propuesta utiliza elementos del objeto arquitectónico existente después de una valoración formal, funcional, técnica, constructiva y de significado del mismo.
URI: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3727
Appears in Collections:Arquitectura
Arquitectura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Daniel Alfredo Coba Villalba.pdf97.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.