Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3402
Title: | Behavioral effects on the participation of students in research projects at the area of mechanical engineering |
Other Titles: | Efectos de comportamiento en la participación de estudiantes en proyectos de investigación en el área de ingeniería mecánica |
Authors: | Moreno Jiménez, Gustavo Adolfo Martínez-Gómez, Javier Gómez Rosero, Santiago Vladimir Bustamante Villagómez, Diego Fernando |
Keywords: | HABILIDADES DURAS HABILIDADES BLANDAS METODOLOGÍA EDUCATIVA APRENDIZAJE POR PROBLEMAS |
Issue Date: | Jan-2019 |
Publisher: | Espacios |
Citation: | PUB M843b /2019 |
Abstract: | The present work exposes, by means of theoretical and practical foundations, the exploratory results on the: academic and behavioral effects from the participation of students in the research projects. The data was collected from three ongoing research projects within the Mechanical Engineering Area, where three project managers, eight teachers, twelve undergraduate students and four graduate students participate, obtaining 76% of acceptance of responses from the total number of respondents. In order to evaluate the effects a survey has been prepared covering the following aspects: research skills; soft skills development; hard skills development; and motivation. The results of the applied survey are presented where it can be glimpse a positive effect in the development of your competences measured from four fundamental aspects for your professional performance such as: contents, your personal, motivational and sentimental resources. Keywords: Hard skills, soft skills, T educational methodology, problem-based learning |
Description: | El presente trabajo exponen, mediante fundamentos teóricos y prácticos, los resultados exploratorios sobre los efectos: académicos y comportamentales que tiene la participación de estudiantes en los proyectos de investigación. Los datos se recogen de tres proyectos de investigación en curso dentro del el Área de Ingeniería Mecánica donde participan tres jefes de proyecto, ocho docentes, doce estudiantes de pregrado y cuatro de postgrado, obteniendo un 76% de aceptación de respuestas del total de encuestados. Para evaluar los efectos por parte de los alumnos se ha elaborado una encuesta que cubre los siguientes aspectos: habilidades de investigación; desarrollo de habilidades blandas; desarrollo de habilidades duras; y motivación. Se presentan los resultados de la encuesta aplicada donde se puede entrever un efecto positivo en el desarrollo de sus competencias medidas desde cuatro aspectos fundamentales para su desempeño profesional como son: los contenidos, sus recursos personológicos, motivacionales y sentimentales. Palabras clave: Habilidades duras, habilidades blandas, metodología educativa T, aprendizaje por problemas |
URI: | https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3402 |
ISSN: | 0798 1015 |
Appears in Collections: | Publicaciones UISEK |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
07981015 MORENO GUSTAVO 2019-01-21.pdf | 419.76 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.