Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3402
Title: Behavioral effects on the participation of students in research projects at the area of mechanical engineering
Other Titles: Efectos de comportamiento en la participación de estudiantes en proyectos de investigación en el área de ingeniería mecánica
Authors: Moreno Jiménez, Gustavo Adolfo
Martínez-Gómez, Javier
Gómez Rosero, Santiago Vladimir
Bustamante Villagómez, Diego Fernando
Keywords: HABILIDADES DURAS
HABILIDADES BLANDAS
METODOLOGÍA EDUCATIVA
APRENDIZAJE POR PROBLEMAS
Issue Date: Jan-2019
Publisher: Espacios
Citation: PUB M843b /2019
Abstract: The present work exposes, by means of theoretical and practical foundations, the exploratory results on the: academic and behavioral effects from the participation of students in the research projects. The data was collected from three ongoing research projects within the Mechanical Engineering Area, where three project managers, eight teachers, twelve undergraduate students and four graduate students participate, obtaining 76% of acceptance of responses from the total number of respondents. In order to evaluate the effects a survey has been prepared covering the following aspects: research skills; soft skills development; hard skills development; and motivation. The results of the applied survey are presented where it can be glimpse a positive effect in the development of your competences measured from four fundamental aspects for your professional performance such as: contents, your personal, motivational and sentimental resources. Keywords: Hard skills, soft skills, T educational methodology, problem-based learning
Description: El presente trabajo exponen, mediante fundamentos teóricos y prácticos, los resultados exploratorios sobre los efectos: académicos y comportamentales que tiene la participación de estudiantes en los proyectos de investigación. Los datos se recogen de tres proyectos de investigación en curso dentro del el Área de Ingeniería Mecánica donde participan tres jefes de proyecto, ocho docentes, doce estudiantes de pregrado y cuatro de postgrado, obteniendo un 76% de aceptación de respuestas del total de encuestados. Para evaluar los efectos por parte de los alumnos se ha elaborado una encuesta que cubre los siguientes aspectos: habilidades de investigación; desarrollo de habilidades blandas; desarrollo de habilidades duras; y motivación. Se presentan los resultados de la encuesta aplicada donde se puede entrever un efecto positivo en el desarrollo de sus competencias medidas desde cuatro aspectos fundamentales para su desempeño profesional como son: los contenidos, sus recursos personológicos, motivacionales y sentimentales. Palabras clave: Habilidades duras, habilidades blandas, metodología educativa T, aprendizaje por problemas
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3402
ISSN: 0798 1015
Appears in Collections:Publicaciones UISEK

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
07981015 MORENO GUSTAVO 2019-01-21.pdf419.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.