Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/1792
Title: Memoria de trabajo y problemas en lectura
Authors: Andrade, Shirley Carolina
Cataña Muñoz, Stephanie Gabriela
Keywords: PSICOPEDAGOGÍA
MEMORIA DE TRABAJO
LECTURA-ENSEÑANZA CORRECTIVA
PROBLEMAS DE LECTURA
Issue Date: 28-Feb-2015
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-PSCP C280m/2015
Abstract: La investigación se encuentra contextualizada dentro del campo psicológico de la Psi coeducación, aborda el tema de la relación entre la memoria de trabajo y los problemas en lectura que presentan los estudiantes de 2do a 5to año del Colegio Particular “Jim Irwin” de la ciudad de Quito y propone como solución estrategias metodológicas para intervenir sobre los problemas en lectura que presentan los estudiantes evaluados. Es un estudio de tipo descriptivo, correlacional, cuantitativo y de campo que corresponde a un diseño no experimental de corte transversal. La hipótesis formulada está en función de comprobar, sí a mayor habilidad de memoria de trabajo existe mayor dificultad en lectura, o a menor habilidad de memoria de trabajo menor dificultad en lectura. La población de estudio estuvo conformada por 340 estudiantes y la muestra quedó establecida en 31 estudiantes de ambos sexo, matriculados entre el 2do y 5to grado. Los instrumentos aplicados fueron el test de inteligencia para niños WISC 4 de David Wechsler para medir memoria de trabajo y el test de análisis de lectoescritura TALE de Josep Toro y Montserrat Cervera con el segundo propósito de medir problemas en lectura. Los datos obtenidos a través del análisis estadístico correlacional nos revelan que como el Chi cuadrado calculado (50,46) es mayor que el Chi cuadrado tabulado (16,17) se rechaza la hipótesis nula y se aprueba la hipótesis planteada. Se propone una estrategia metodológica como solución a los problemas en lectura presentados por los estudiantes estudiados en la investigación.
Description: The research is contextualized within the psychological field of Psi coeducation, addresses the issue of the relationship between working memory and problems in reading presented by students from 2nd to 5th year of the Private School "Jim Irwin" of the city of Quito and proposes as a solution methodological strategies to intervene on the reading problems presented by the students evaluated. It is a descriptive, correlational, quantitative and field type study that corresponds to a non-experimental cross-sectional design. The hypothesis formulated is in function of checking, yes to greater working memory skill there is greater difficulty in reading, or to lower working memory ability less difficulty in reading. The study population consisted of 340 students and the sample was established in 31 students of both sex, enrolled between the 2nd and 5th grade. The applied instruments were the intelligence test for children WISC 4 by David Wechsler to measure working memory and the test of reading and writing analysis TALE by Josep Toro and Montserrat Cervera with the second purpose of measuring problems in reading. The data obtained through the correlational statistical analysis reveal that since the calculated Chi squared (50,46) is greater than the tabulated Chi square (16,17), the null hypothesis is rejected and the proposed hypothesis is approved. A methodological strategy is proposed as a solution to the reading problems presented by the students studied in the research.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/1792
Appears in Collections:Psicopedagogía

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cataña Muñoz, Stephanie Gabriela1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.