Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3818
Title: Evaluación de uniones soldadas de asientos de pasajeros de autobuses interprovinciales y de conformidad de la materia prima para la industria de autopartes nacional.
Authors: Salazar Alvear, Paolo Alejandro
Ortiz Bautista, Edgar Alejandro
Keywords: DISEÑO MECÁNICO
PIEZAS DE VEHÍCULOS
SOLDADURA
MATERIA PRIMA
MATERIALES
Issue Date: Mar-2020
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MDMAV O775ev/2020
Abstract: The purpose of this project is to study the conformity of the raw material and welded joints of passenger seats of interprovincial buses in the national industry, by means of mechanical tests on metallic materials using probes that will be governed by national and international regulations for its manufacture and later be tested under INEN and ISO standards. 16 elements that form the interprovincial bus passenger seat structure were identified, these elements have 3 types of steels such as ASTM A36, ASTM A500 and carbon steels, which are governed by product standards such as INEN 2224, INEN 2215, INEN 2234, INEN 2222, INEN 2415 and INEN 2470 the restrictions that require the dimensional requirements that the raw material must meet. For the compliance of these 16 structural elements, Brinell hardness tests will be carried out under the NTE INEN ISO 6506-1 standard. For the study of welded joints, the base material or raw material, the process by which the welding is going to be carried out, the welding contribution material, the qualification record of the person who is going to perform the welding is required Welding process (WPQ), welding positions and types of welding joints, with the aforementioned it was sought that probes manufactured for mechanical tests achieve and receive the validation process of welded joints. Within the manufacture of the probes, references are obtained to the AWS D 1.1, AWS D 1.3 standards, in the mechanical tests of the welded joints, the NTE INEN-ISO 6507-1 standards found to establish the Vickers hardness are used as reference, NTE INEN ISO 6892-1 that is analyzed for tensile tests and ISO 17639: 2003 detailing for the macroscopic examination of welded joints. The benefits of this research lie; in the validation of the raw material and welded joints of the seat structures, to confirm the safety and comfort of passengers, without neglecting the contribution to the auto parts industry in the manufacture of their products, thereby trying to compete with foreign markets and especially contribute studies to Ecuadorian regulations since there are no specific guidelines in the manufacture of bus transport seats.
Description: El presente proyecto tiene como objetivo estudiar la conformidad de la materia prima y las uniones soldadas de los asientos de pasajeros de autobuses interprovinciales en la industria nacional, mediante ensayos mecánicos en los materiales metálicos mediante probetas las mismas que se regirán a normativas naciones e internacionales para su fabricación y posterior ser ensayadas bajo normas INEN e ISO. Se identificaron 16 elementos que forman la estructura del asiento de pasajeros de autobuses interprovinciales, estos elementos tienen 3 tipos de aceros como el ASTM A36, ASTM A500 Y aceros al carbono, los mismos que se rigen a normas de producto como la INEN 2224, INEN 2215, INEN 2234, INEN 2222, INEN 2415 y INEN 2470 las que establecen los requisitos dimensionales que deben cumplir la materia prima. Para la conformidad de estos 16 elementos estructurales se va a realizar ensayos de dureza Brinell bajo la norma NTE INEN ISO 6506-1. Para el estudio de las uniones soldadas se tomó en cuenta el material base o materia prima, el proceso por el cual se va a realizar la soldadura, el material de aporte de la soldadura, el registro de calificación de la persona que va a realizar el proceso de soldeo (WPQ), las posiciones de soldadura y tipos de uniones de soldadura, con lo mencionado se buscó que las probetas fabricadas para los ensayos mecánicos logren cumplir y satisfacer el proceso de validación de las uniones soldadas. Dentro de la fabricación de las probetas se tomó referencias a las normas AWS D 1.1, AWS D 1.3, en los ensayos mecánicos de las uniones soldadas se tomó como referencia las normas NTE INEN-ISO 6507-1 que se utilizó para establecer la dureza Vickers, NTE INEN ISO 6892-1 que se utilizó para obtener los ensayos a tracción y la norma ISO 17639:2003 que detalla para el examen macroscópico de las uniones soldadas. Los beneficios de esta investigación recaen; en la validación de la materia prima y las uniones soldadas de las estructuras de los asientos, para garantizar la seguridad y el confort de los pasajeros, sin dejar de lado la contribución a la industria autopartista en la fabricación de sus productos, con ello tratar de competir con mercados extranjeros y sobre todo aportar estudios a las normativas ecuatorianas ya que no se tiene lineamientos específicos en la manufactura de asientos de trasporte de buses.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3818
Appears in Collections:Maestría en Diseño Mecánico mención Fabricación de Autopartes de Vehículo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Edgar Alejandro Ortiz Bautista.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open
PPT- Edgar Alejandro Ortiz Bautista.ppt5.96 MBMicrosoft PowerpointView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.