Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3179
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJara, Oswaldo-
dc.contributor.authorRubira Pazmiño, Nathaly Denisse-
dc.date.accessioned2018-09-13T15:13:38Z-
dc.date.accessioned2018-09-13T15:13:43Z-
dc.date.available2018-09-13T15:13:38Z-
dc.date.available2018-09-13T15:13:43Z-
dc.date.issued2018-08-
dc.identifier.citationCT- MSSO R825h/2018es
dc.identifier.urihttps://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3179-
dc.descriptionThe exposure to occupational noise in Call Center operators in our country has been underestimated due to shortcomings in its evaluation and estimation. Objective: Evaluate the exposure to occupational noise in Call Center operators through the application of technical standards for their correct assessment and estimation. Method: Three stages were executed in the study: the first involved evaluations using ISO 9612: 2009; the second with evaluations applying ISO 11904-2: 2004; and the third one through the audiometric analysis of the workers. Results: The daily equivalent continuous levels (Leqd dBA) differ between the two evaluations and audiometry show the auditory commitment of the personnel involved. Conclusions: The levels of sound exposure due to the use of headphones determines that there is a risk in Call Center operators, it is recommended in the country to establish technical measurement procedures that determine the actual teleoperator's noise exposure levels.es
dc.description.abstractEl riesgo por exposición al ruido en operadores de Call Center de nuestro país ha sido subestimada debido a falencias en su evaluación y estimación. Objetivo: Evaluar la exposición al ruido en operadores de Call Center mediante la aplicación de normas técnicas para su correcta valoración y estimación. Método: Se ejecutaron tres etapas en el estudio: la primera implicó evaluaciones utilizando la norma ISO 9612:2009; la segunda con evaluaciones aplicando la norma ISO 11904-2: 2004; y la tercera mediante el análisis audiométrico del personal. Resultados: Los niveles continuos equivalentes diarios (Leqd dBA) difieren entre las dos evaluaciones y las audiometrías demuestran compromiso auditivo del personal implicado. Conclusiones: Los niveles de exposición sonora por el uso de auriculares determinan que existe riesgo en operadores de Call Center, se recomienda en el país establecer procedimientos técnicos de medición que determinen los niveles reales de exposición auditiva de teleoperadoreses
dc.description.sponsorshipUisekes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad Internacional SEKes
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectSALUD Y SEGURIDAD OCUPACIONALes
dc.subjectHIPOACUSIA NEUROSENSORIALes
dc.subjectTELEOPERADORESes
dc.subjectCALL CENTERes
dc.subjectCIUDAD DE QUITOes
dc.titleHipoacusia neurosensorial en teleoperadores de un call center de la Ciudad de Quitoes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises
Appears in Collections:Maestría en Seguridad y Salud Ocupacional (MSSO)
Maestría en Seguridad y Salud Ocupacional (MSSO)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.