Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/1715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDonoso, Diego-
dc.contributor.authorSánchez Tapia, María Fernanda-
dc.date.accessioned2016-03-21T18:30:12Z-
dc.date.available2016-03-21T18:30:12Z-
dc.date.issued2016-02-
dc.identifier.citationST-MBA S211es/2016es_ES
dc.identifier.urihttps://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/1715-
dc.descriptionThe advancement that has occurred within the pharmaceutical market has favored the expectations in taste, desire and need of the consumers. This progress in the market and the consumption has caused independent pharmacies to disappear. While large pharmacy chains have managed to be the predominant in the eyes of the consumer. This kind of market includes convenience stores, which are the ones that attempt to replace the immediate needs of the consumers. These convenience stores are for delivering pharmacy goods over the counter and with easy access. Research deploys a study of the impact generated by pharmacy chains in the development of independent pharmacies in the area of El Condado. The geographical location was the tool used for this study. Allowing with this method to get real data of the place. With this approach it was possible to extract the current number of existing pharmacy chains and independent pharmacies in this area of study. A database was performed in which it was identified that there was a single pharmacy chain and a franchised pharmacy that belong to the same pharmacy. For this reason led to neighborhood stores are analyzed. These convenience stores have the ability to sell products in the pharmacy sector. This research surveys were conducted to both, the owners of the stores (supply) and consumers (demand). An interview was made to the owner of the only franchised pharmacy in the area. Thanks to this interview, the impact of competition in this market was established. Simultaneously, also the preferences of the consumer’s ability to choose and buy their products were analyzed in these surveys. This kind of study was very important to build the financial model in that market. Where through this geographical survey and collection of data was able to present the feasible and accessible creation of an independent pharmacy in the area of El Condado.-
dc.description.abstractEl adelanto que se ha dado, dentro del mercado farmacéutico, con el objeto de satisfacer los gustos, deseos y necesidades de los consumidores, ha llevado a que las farmacias independientes desaparezcan y las grandes cadenas sean las que predominen ante los ojos del consumidor. En este mismo mercado se encuentran las tiendas de barrio, las cuales tratan también de reemplazar las necesidades inmediatas de los consumidores entregando bienes de farmacia de venta libre y fácil acceso. La investigación despliega un estudio de la incidencia que generan las cadenas de farmacias en el desarrollo de farmacias independientes en el sector de El Condado. El geo posicionamiento, fue la herramienta utilizada, logrando conseguir datos reales de la ubicación geográfica y cantidad de cadenas de farmacias y farmacias independientes existentes en el sector de estudio, se realizó una base de datos, en la cual se identificó que existía una sola cadena de farmacia y una farmacia franquiciada de la misma cadena cantidad, lo que indujo a que se analicen las tiendas de barrio que posiblemente vendían productos de farmacia en el sector, para lo cual se realizaron encuestas tanto a los dueños de la tiendas, y a los consumidores (demanda), y una entrevista al propietario de la única farmacia franquiciada del sector, logrando establecer, el impacto que tiene la competencia en este tipo de mercado, y las preferencias, gustos y deseos de los consumidores, al elegir dónde comprar. Esto fue de vital importancia para edificar el modelo financiero, donde se puedo evidenciar que la creación de una farmacia independiente en el sector El Condado es factible.es_ES
dc.description.sponsorshipUisekes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Internacional SEKes_ES
dc.subjectADMINISTRACIÓN DE EMPRESASes_ES
dc.subjectPEQUEÑAS EMPRESASes_ES
dc.subjectANÁLISIS FINANCIEROes_ES
dc.subjectFARMACOLOGÍAes_ES
dc.subjectFRANQUICIAes_ES
dc.titleEstudio de la presencia de las cadenas de farmacia y su incidencia en el desarrollo de las farmacias independientes del sector El Condado, año 2015es_ES
dc.typeThesises_ES
Appears in Collections:Maestría en Administración de Empresas (MBA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS MARIA FERNANDA SANCHEZ.pdf1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.