Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/1096
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDonoso, Diego-
dc.contributor.authorAlarcón Pruna, Mery Alexandra-
dc.date.accessioned2015-03-10T21:39:23Z-
dc.date.available2015-03-10T21:39:23Z-
dc.date.issued2015-02-
dc.identifier.citationST-MBA A321an/2015es_ES
dc.identifier.urihttps://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/1096-
dc.descriptionIn Ecuador, the oil palm cultivation has become a profitable and dynamic agroindustrial activity, promoting the economic and social development of rural areas. Currently there is a sown surface of 270.000 hectares of palm in the country, with a total investment of US$ 1.430 millions; direct and permanent employment generation (agricultural and industrial) is 77,143 and indirect 60,000 jobs. The studied agricultural extractor is one of the country’s biggest such infrastructure as sales, and reached US $ 75 million sales at 2013. The company has grown significantly in last years, reaching 436,135 tons of crude oil palm production, at 2013, growing by 34% compared to 2012. Production process of agricultural extractor’s palm oil on their influence areas and impact on the profitability of the company was investigated. Because of the importance of palm fruit for extractors, many of these have implemented loyalty plans for oil palm grower, strengthening relationships, fundamental factor in the oil palm sector for the successful development of companies. Once the field study was performed, it was determined that the main strategies of loyalty for palm growers to the productive chain of the company are the collection centers implemented in places where they operate, maintaining competitive prices on the market, the implementation of micro-markets in remote areas and training; main means of the oil palm growers consolidation , who is raw materials supplier, plus primary axis for the good quality palm fruit production, which helps to minimize economic losses to oil palm grower and increases the extractors and the agroindustrial section performance-
dc.description.abstractLa palmicultura en el Ecuador, se ha convertido en una actividad agroindustrial muy rentable y dinámica, impulsando el desarrollo económico y social de áreas rurales. Actualmente en el país existe una superficie sembrada de 270.000 has de palma, con una inversión total de US$ 1.430 millones; la generación de plazas de empleo (agrícola e industrial) directo y permanente es de 77.143 y de empleo indirecto de 60.000. La extractora agrícola estudiada es una de las más grandes del país tanto en infraestructura como en ventas, así llega a US$ 75 millones de ventas al 2013. La compañía ha crecido notablemente durante los últimos años, alcanzando 436.135 toneladas de producción de aceite crudo de palma, para el año 2013, creciendo en un 34% con relación al año 2012. Se investigó el proceso de producción de aceite de palma de la extractora agrícola en sus zonas de influencia y el impacto en la rentabilidad de la compañía. Debido a la importancia que tiene la fruta de palma para las extractoras, muchas han implementado planes de fidelización para el palmicultor, fortaleciendo relaciones con el cliente, factor fundamental en el sector palmicultor, para el buen desarrollo de las compañías. Una vez realizado el estudio de campo, se determinó que las principales estrategias de fidelización de los palmicultores a la cadena productiva de la compañía son los centros de acopio implementados en lugares donde desarrollan sus actividades, el mantener precios competitivos en el mercado, la implementación de micromercados en sectores alejados y la capacitación; medios principales de afianzamiento del palmicultor, quien es proveedor de materia prima, además de eje primordial para la producción de fruta de palma de buena calidad, lo cual ayuda a minimizar pérdidas económicas al palmicultor e incrementa el rendimiento de las extractoras y el sector agroindustrial.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Internacional SEKes_ES
dc.subjectADMINISTRACIÓN DE EMPRESASes_ES
dc.subjectECONOMÍAes_ES
dc.subjectAGRICULTURAes_ES
dc.subjectRENTABILIDADes_ES
dc.subjectSECTOR RURAL-
dc.titleAnálisis del proceso de producción de aceite de palma de una extractora agrícola en la zona occidental del país y su impacto en la rentabilidad de la compañía. año 2014es_ES
dc.typeThesises_ES
Appears in Collections:Maestría en Administración de Empresas (MBA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS MERY ALARCON MBA.pdf4.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.