Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/979
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGarcía Oquendo, Verónica-
dc.contributor.authorCastro Bohorquez, Verónica Dayana-
dc.date.accessioned2014-11-18T21:47:43Z-
dc.date.available2014-11-18T21:47:43Z-
dc.date.issued2014-07-02-
dc.identifier.citationCT-PSCO C279r/2014es_ES
dc.identifier.urihttps://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/979-
dc.descriptionThe present study seeks to identify the elements related to the presence of burnout in 62 middle school teachers. A correlational type study was conducted and the data was collected through three instruments; MBI, S20 / 23 and an interview that sought to know the perception and opinion of teachers and administrators about job satisfaction and burnout. The results obtained showed us that the teachers were quite satisfied with their work and they did not present burnout, this influenced so that there is no significant correlation between both variables, through the interviews it was possible to verify in the same way that the high vocational component of the teachers it allowed them to continue doing their work in a positive way. Reason why through the results obtained it is concluded that the fact that in this population burnout and dissatisfaction are not present leads to the absence of elements related to the presence of burnout and therefore the job satisfaction is not a strong indicator of this in this population, however and despite the positive results, a plan with strategies to prevent work dissatisfaction and burnout from three individual, social and organizational areas was suggested.-
dc.description.abstractEl presente estudio busca identificar los elementos relacionados con la presencia de burnout en 62 docentes de educación media. Se realizó un estudio de tipo correlacional y los datos se recogieron a través de tres instrumentos; MBI, S20/23 y una entrevista que buscaba conocer la percepción y opinión de los docentes y administrativos acerca de la satisfacción laboral y el burnout. Los resultados obtenidos nos mostraron que los docentes estaban bastante satisfechos con su trabajo y no presentaban burnout esto influyo para que no haya una correlación significativa entre ambas variables, a través de las entrevistas se pudo comprobar de igual manera que el alto componente vocacional de los docentes les permitía seguir realizando su labor de manera positiva. Razón por la cual a través de los resultados obtenidos se concluye que el hecho de que en esta población el burnout y la insatisfacción no estén presentes da lugar a que no existan elementos relacionados con la presencia de burnout y por lo tanto la satisfacción laboral no sea un indicador fuerte del mismo en esta población, sin embargo y a pesar de que los resultados sean positivos se sugirió un plan con estrategias para prevenir la insatisfacción laboran y el burnout desde tres ámbitos individual, social y organizacional.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Internacional SEKes_ES
dc.subjectPSICOLOGÍA ORGANIZACIONALes_ES
dc.subjectSATISFACCIÓN LABORALes_ES
dc.subjectBURNOUTes_ES
dc.subjectDOCENTES-
dc.subjectRIESGOS PSICOSOCIALESes
dc.titleRelación entre el síndrome de Burnout o desgaste laboral con la satisfacción laboral en el personal docente de dos instituciones educativas en el sector del Valle de los Chilloses_ES
dc.typeThesises_ES
Appears in Collections:Psicología Organizacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Castro Bohorquez, Verónica Dayana2.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.