Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4802
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRodríguez Vásconez, Alfonsina Isabel-
dc.contributor.authorArmendáriz Galarraga, Doménica Del Pilar-
dc.date.accessioned2022-09-28T13:26:59Z-
dc.date.available2022-09-28T13:26:59Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationCT-PSI A728f/2022es
dc.identifier.urihttp://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4802-
dc.descriptionThe following research work carried out a study related to psychosocial risk factors and stress symptoms in university teachers in the city of Quito, it aims to analyze the perception of stress symptoms and psychosocial risk factors within the work environment. of university teachers in order to know if there are high levels of stress that can generate physical and mental health problems. A quantitative study with a non-experimental design and a descriptive cross-sectional scope was carried out. The “Occupational Stress Questionnaire” and the “Hamilton Test” were applied to measure risk factors and the perception of symptomatology caused by stress. The study modality is a field with a non-probabilistic sample, with a population of 43 individuals, 47% were male while 53% were female. The results show that the levels of stress experienced by university teachers after returning to attendance are low, however, a small part of the population has intermediate and high levels of stress, which has generated physical discomforts such as headaches, neck, back, and psychological problems such as problems falling asleep, staying in the workplace and even changes in mood. When the presence of psychosocial risk factors are low.es
dc.description.abstractEl siguiente trabajo de investigación realizó un estudio relacionado con los factores de riesgo psicosocial y sintomatología del estrés en docentes universitarios de la ciudad de Quito, tiene como objetivo analizar la percepción de la sintomatología del estrés y de los factores de riesgo psicosocial dentro del ambiente laboral de los docentes universitarios con el fin de conocer si hay niveles altos de estrés que puedan generar problemas de salud física y mental. Se llevó a cabo un estudio cuantitativo con diseño no experimental y un alcance descriptivo de corte transversal. Se aplicó el “Cuestionario sobre el Estrés Laboral” y “Test de Hamilton” para medir la presencia de factores de riesgo y la percepción de la sintomatología ocasionada por el estrés. La modalidad de estudio es de campo con una muestra no probabilística, se contó con una población de 43 individuos, el 47% fueron del género masculino mientras que el 53% es del género femenino. Los resultados muestran que los niveles de estrés que manejan los docentes universitarios tras regresar a la presencialidad es bajo, sin embargo una pequeña parte de la población presenta niveles intermedio y alto de estrés lo cual ha generado malestar es físicos como dolores de cabeza, cuello, espalda y problemas psicológicos como problemas para conciliar el sueño, permanecer dentro del puesto de trabajo e incluso cambios en el estado de ánimo. En cuanto a la presencia de factores de riesgo psicosocial estos son bajos.es
dc.description.sponsorshipUisekes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad Internacional Sekes
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectPSICOLOGÍAes
dc.subjectFACTORES DE RIESGO PSICOSOCIALes
dc.subjectDOCENTES UNIVERSITARIOSes
dc.subjectESTRÉSes
dc.titleFactores de riesgo psicosocial y la sintomatología del estrés en docentes universitarios de la ciudad de Quitoes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
Appears in Collections:Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Armendáriz Galarraga, Doménica Del Pilar.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.