Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4222
Title: Evaluación del ecodriving aplicado a vehículos híbridos como una herramienta de eficiencia energética
Authors: Llanes Cedeño, Edilberto Antonio
Fiallo Poalasin, Ángel
Keywords: EFICIENCIA ENERGÉTICA
ECODRIVING
VH (VEHÍCULO HÍBRIDO);
CCICEV
TOYOTA PRIUS
SOC
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MECI F438ev/2021
Abstract: Hybrid vehicles (HV) can help reduce emissions from transportation, however user behavior has a significant effect on energy savings that is actually achieved in everyday use. The objective of this work is to evaluate the efficiency of high voltage batteries in a 2010 Toyota Prius vehicle, through experimentation and use of automotive measurement equipment (automotive scanner), applying ecodriving for its massive application in hybrid vehicles. The applied methodology selects a route with traffic validated by the Technology Transfer Center for Vehicle Emissions Control Training and Research (CCICEV). A second-generation Toyota Prius is used as the test vehicle as it is the best-selling in the city and nationally. Toyota TIS Techstream software is used to measure the SOC and temperature of the high batteries because it is reliable. The analysis of results is carried out using Excel. The results show that the efficiency of the batteries with ecodriving is 86% and at the temperature 7.5%. It is concluded that efficient driving can be considered as an energy efficiency tool as it increases the efficiency of high voltage batteries both in SOC and in temperature.
Description: Los vehículos híbridos (VH) pueden ayudar a reducir las emisiones del transporte, sin embargo, el comportamiento del usuario tiene un efecto significativo en el ahorro de energía que se logra realmente en el uso diario. El objetivo de presente trabajo es evaluar la eficiencia de las baterías de alta tensión en un vehículo Toyota Prius 2010, mediante la experimentación y uso de equipos de medición automotriz (scanner automotriz), aplicando el ecodriving para su aplicación masiva en los vehículos híbridos. La metodología aplicada se selecciona una ruta con tráfico validada por el Centro de Transferencia Tecnológica para la Capacitación e Investigación de Control de Emisiones Vehiculares (CCICEV). Como vehículo de pruebas se utiliza un Toyota Prius de segunda generación por ser el de mayor venta en la ciudad y a nivel nacional. Para la medición del SOC y temperatura de las baterías de alta se utiliza el software Toyota TIS Techstream porque es fiable. El análisis de resultados se realiza mediante Excel. En los resultados se obtiene que la eficiencia de las baterías con ecodriving es del 86% y en la temperatura 7.5%. Se concluye que una conducción eficiente puede ser considerada como una herramienta de eficiencia energética pues incrementa la eficiencia de las baterías de alta tensión tanto en SOC como en temperatura de las mismas.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4222
Appears in Collections:ECOEFICIENCIA INDUSTRIAL (ECI)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fiallo Poalasin Angel.pdf426.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.