Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4218
Title: Evaluación de la contaminación producida por un vehículo con sistema de inyección MPFI y GDI, mediante pruebas estáticas
Authors: Llanes Cedeño, Edilberto
Beltrán Ruiz, José Andrés
Keywords: EFICIENCIA ENERGÉTICA
INYECCIÓN DIRECTA
INYECCIÓN INDIRECTA
ANÁLISIS DE GASES
PRUEBA ESTÁTICA
ECOPAÍS
Issue Date: Dec-2020
Citation: CT-MECI B453an/2020
Abstract: Currently, transport, in all its forms, is the main consumer of fossil fuels in Ecuador, so that represents a high degree of energy expenditure and potential environmental pollutants that must be taken into account. aims to evaluate the level of contamination of two injection technologies in provoked ignition engines, static test using different types of gasoline, for the selection of the best technology. The applied methodology is the static analysis of gases when using Extra, Super and Ecopaís gasoline in direct to indirect injection systems using a canister as a fuel carrier container. The analysis of the results is carried out using the Statgraphics software, which through the formation of combinations between the independent variables for the analysis of the variation of the dependent variables, thus identifying the least polluting fuel and power system in provoked ignition engines. , in the investigation it was determined that the direct injection system generates, in HC 54 ppm in the case when using Ecopaís gasoline, 42.75 ppm when using Extra gasoline and 31.75 ppm with Super gasoline, in the CO value it was obtained 0.45% in when using Ecopaís gasoline, 0.14% with Extra gasoline and 0.26% and the multipoint injection system generates in HC 1.25 ppm with Ecopaís gasoline, 0.75 ppm with Extra gasoline and 6 ppm when using Super gasoline, a CO value 0% with Ecopaís gasoline, 0% with Extra gasoline and 0% when using Super gasoline and in the case of O2 in value it is 0.7% with Ecopaís gasoline, 021% with Extra gasoline and 055% when using Super gasoline, of the above exposed it. It can be identified that the multipoint feeding system generates fewer pollutants and also that using Ecopaís gasoline is a very viable option.
Description: En la actualidad el transporte, en todas sus modalidades es el principal consumidor de combustibles fósiles en el Ecuador, por lo que eso representa un alto grado de gasto energético y potencial contaminante ambiental que se debe tomar en cuenta desde el punto de vista de la eficiencia energética. En el presente proyecto de grado se pretende Evaluar el nivel de contaminación de dos tecnologías de inyección en motores de encendido provocado, mediante prueba estática de gases, usando diferentes tipos de gasolinas, para la selección de la tecnología menos contamínate. La metodología aplicada es el análisis estático de gases al usar gasolina Extra, Super y Ecopaís en los sistemas de inyección directo e indirecto usando un cánister como recipiente portador del combustible. El análisis de resultados se lo realiza mediante el software Statgraphics que, a través de la formación de combinaciones entre las variables independientes para el análisis en la variación de las variables dependientes, identificando así el sistema de alimentación y combustible menos contaminante en motores de encendido provocado. En la investigación se determinó que el sistema de inyección directa genera, 54 ppm de HC al usar gasolina Ecopaís, 42,75 ppm al usar gasolina Extra y 31, 75 ppm con gasolina Super , el valor de CO fue de 0.45% en al usar gasolina Ecopaís, 0.14% con gasolina Extra y 0.26% y el sistema de inyección multipunto genera en HC 1.25 ppm con gasolina Ecopaís, 0.75 ppm con gasolina Extra y 6 ppm al usar gasolina Super, un valor de CO 0% con gasolina Ecopaís, 0% con gasolina Extra y 0% al usar gasolina Super y en el caso del O2 en valor es de 0.7% con gasolina Ecopaís, 0.21% con gasolina Extra y 055% al usar gasolina Super, de lo anterior expuesto se puede identificar que el sistema de alimentación multipunto genera menores contaminantes y también que el emplear gasolina Ecopaís es una opción muy viable en la disminución de contaminantes.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4218
Appears in Collections:ECOEFICIENCIA INDUSTRIAL (ECI)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Beltrán Ruiz José Andrés.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.