Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4199
Title: La psicoterapia como una alternativa para el Síndrome de Burnout
Authors: Pazmiño Márquez, Gabriela Alexandra
Cerón Gómez, Mónica del Consuelo
Guamán Lema, Gabriel David
Palacios Moreira, Jorge Adrián
Díaz Acuña, Washington Ernesto
Keywords: PSICOLOGÍA
PSICOTERAPIA
BURNOUT
ESTARTEGIAS
PSICOTERAPEUTAS
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-MPP C415p/2021
Abstract: Introduction: The Burnout syndrome has become a topic of interest in Psychotherapy, due to the physical, cognitive, behavioral and emotional repercussions that it implies for the person who faces it, and because of the impact it generates on their social and family environment. Therefore, the objective of this research is to know the psychotherapeutic strategies that are most effective in treating Burnout syndrome Materials and methods: The article presents a qualitative approach, which is based on the bibliographic review. This is complemented with semistructured interviews carried out (through the Zoom platform) with three psychotherapists who have experience in cases of Burnout Syndrome and a professional participant from the organizational field. In addition, it takes place in the context of the health emergency, as a result of the covid-19 pandemic. Results: The results obtained allow to broaden the frame of reference of the Burnout syndrome, from the perspective of Psychotherapy. With this, new categories are evidenced (which have not been previously considered in other studies) and which have a marked relevance in prevalence and reinforcement. Conclusions: The most notorious conclusions are: the relevance of the type of therapeutic approach, the emergence of a new category: social desirability, the therapeutic relationship and the support networks that intervene to avoid the Burnout Syndrome.
Description: Introducción: El síndrome de Burnout se ha convertido en un tema de interés desde la Psicoterapia, debido a las repercusiones físicas, cognitivas, conductuales y emocionales, que implica para la persona que lo afronta, y por el impacto que se genera en su entorno social y familiar. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es conocer las estrategias psicoterapéuticas que tienen mayor eficacia al atender el síndrome de Burnout. Materialidades y Método: El artículo presenta un enfoque cualitativo, que se basa en la revisión bibliográfica. Esta se complementa con entrevistas semiestructuradas realizadas (a través de la plataforma Zoom) a tres psicoterapeutas que tienen experiencia en casos de Síndrome de Burnout y a un participante profesional del campo organizacional. Además, se desarrolla en el contexto de la emergencia sanitaria, a raíz de la pandemia del covid- 19. Resultados: Los resultados obtenidos permiten ampliar el marco de referencia del síndrome de Burnout, desde la perspectiva de la Psicoterapia. Con esto, se evidencian nuevas categorías (que no han sido consideradas previamente en otros estudios) y que tienen una marcada relevancia en la prevalencia y reforzamiento. Conclusión: Las conclusiones de mayor notoriedad son: la relevancia del tipo de enfoque terapéutico, el surgimiento de una nueva categoría: la deseabilidad social, la relación terapéutica y las redes de apoyo que intervienen para evitar el Síndrome de Burnout.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4199
Appears in Collections:Maestría en Psicología mención Psicoterapia (MPP)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mónica del Consuelo Cerón Gómez.pdf315.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.