Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4134
Title: Inteligencia emocional y bienestar psicológico: un estudio realizado a los estudiantes de titulación de la carrera de psicología clínica de la Universidad Internacional SEK
Authors: Terán Ledesma, Claudia Gabriela
Dávila Espinosa, Jhoseline Elizabeth
Keywords: PSICOLOGÍA CLÍNICA
INTELIGENCIA EMOCIONAL
BIENESTAR PSICOLÓGICO
SALUD
ESTUDIANTES
CALIDAD DE VIDA
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Universidad Internacional SEK
Citation: CT-PSI D259in/2021
Abstract: The purpose of this research work is to correlate the level of emotional intelligence (EI) and the psychological well-being of the students who graduated from the Clinical Psychology career of the Sek International University, located in Quito-Ecuador. Emotional intelligence is understood as the set of cognitive level skills that allows us to identify our own emotions and those of others, use them to facilitate thinking, come to understand emotions, that is, what is being felt and finally, regulate them accordingly. appropriate form (Mayer & Salovey, 1997). Emotional intelligence is associated with feelings of well-being, thus resulting in fewer cases of depression and rather greater optimism, in addition to this, achieving satisfaction with their own life and their environment according to studies carried out by Schutte and Cols (2002). While for García Viniegras and López (2000), they define psychological well-being as a completely personal experience, a human condition and characteristic that turns out to be subjective, that is, it is unique for each person and manifests itself through the psychological, physical and social. This work is part of the quantitative research approach. The design is correlational and the sampling method is intentional or of convenience. The sample is made up of 13 participants, whose ages range from 24 to 38 years old. It is concluded that the students who graduated from the Clinical Psychology career have obtained a HIGH LEVEL in the Psychological Well-being test, which comprises 61% of the sample. While, in the Emotional Intelligence (EI) escalation, the results obtained were the following: 85% have an adequate perception of feelings, 54% have an adequate understanding of feelings and 85% have an adequate regulation of their feelings. emotions. Thus checking, the hypothesis raised in this research work, without a doubt, emotional intelligence is closely related to psychological well-being, mental health and quality of life.
Description: El propósito de este trabajo de investigación es describir el nivel de inteligencia emocional (IE) y el bienestar psicológico de los estudiantes egresados de la carrera de Psicología Clínica de la Universidad Internacional Sek, ubicada en Quito- Ecuador. Se entiende la inteligencia emocional como el conjunto de habilidades de nivel cognitivo que permite identificar las propias emociones y las de los demás, usarlas para facilitar el pensamiento, llegar a comprender las emociones, es decir lo que se está sintiendo y por último, regularlas de forma adecuada (Mayer & Salovey, 1997). La inteligencia emocional está asociada a sentimientos de bienestar, dando así como resultado menos casos de depresión y más bien mayor optimismo, adicional a esto, lograr satisfacción de su propia vida y su entorno según estudios realizados por Schutte y Cols (2002). Mientras que para García Viniegras y López (2000), definen el bienestar psicológico como una experiencia completamente personal, una condición y característica humana que resulta ser subjetiva, es decir, que es única para cada persona y que se manifiesta a través de lo psicológico, físico y social. Este trabajo se enmarca en el enfoque cuantitativo de investigación. El diseño es de tipo descriptivo y el método de muestreo es intencional o de conveniencia. La muestra está conformada por 13 participantes, en el que sus edades oscilan entre los 24 y 38 años de edad. Se concluye que los estudiantes egresados de la carrera de Psicología Clínica han obtenido un NIVEL ALTO en el test de Bienestar Psicológico, la cual comprende el 61% de la muestra. Mientras que, en la escalada de Inteligencia Emocional (IE) los resultados obtenidos fueron los siguientes: el 85% tiene una adecuada percepción de los sentimientos, el 54% tiene una adecuada comprensión de los sentimientos y el 85% tiene una adecuada regulación de sus emociones. Comprobando así, la hipótesis planteada en este trabajo de investigación, sin lugar a duda, la inteligencia emocional se encuentra estrechamente relacionada con el bienestar psicológico, la salud mental y la calidad de vida.
URI: https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/4134
Appears in Collections:Psicología Clínica
Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dávila Espinosa Jhoseline Elizabeth.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.