Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3452
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTerán Ledesma, Claudia Gabriela-
dc.contributor.authorMoreno Palacios, Ivanna Alejandra-
dc.date.accessioned2019-08-08T22:21:52Z-
dc.date.available2019-08-08T22:21:52Z-
dc.date.issued2019-07-
dc.identifier.citationCT-PSI M843es/2019es
dc.identifier.urihttps://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3452-
dc.descriptionThe main objective of this research is to question the stigmatizing attitudes that psychology students may have, in recent years, in relation to mental illnesses. This study will be carried out through the application of a structured questionnaire in order to open up spaces for reflection, to clarify the possibility of mitigating the impact of the prejudices that exists towards individuals with mental health problems. The Attribution AQ-27 questionnaire, prepared by Corrigan and collaborators in 2004, was applied and an informed consent was also attached where students agreed that the data obtained would be published in the present investigation. The sample of this research was 41 psychology students. This study is based on the qualitative method and the inductive- deductive procedure. The conclusion obtained was that the students of psychology showed more level of stigma in the variable coercion, taking into account that they agree that patients with psychic vulnerability must follow a compulsory psychiatric or psychological treatment, being unfit for their decisions and independence. Likewise, coercion is associated with the fact pharmacological treatments, and seclusion in centers specialized in mental illness, are an option that psychology students warn is necessary for the treatment of people with psychic problems.es
dc.description.abstractLa presente investigación tiene como propósito interrogar sobre las actitudes estigmatizantes que puede existir en los estudiantes de psicología de últimos años en relación a las enfermedades mentales, este estudio se realizará a través de la aplicación de un cuestionario estructurado con la finalidad de abrir espacios de reflexión para esclarecer ante la posibilidad de atenuar el impacto de los prejuicios que existe hacia los individuos con problemas psíquicos. Se aplicó el cuestionario de Atribución AQ-27, elaborado por Corrigan y colaboradores en el 2004. Asimismo, se adjuntó un consentimiento informado donde los estudiantes aceptan que los datos obtenidos sean publicados en la presente investigación. La muestra de la investigación fue de 41 estudiantes de psicología. Este estudio se fundamenta en el método cualitativo y el procedimiento inductivo-deductivo. Se concluyó que los estudiantes de psicología demostraron más nivel de estigma en la variable coerción, tomando en cuenta, que están de acuerdo con que los pacientes con vulnerabilidad psíquica sigan un tratamiento psiquiátrico o psicológico obligatorio, siendo personas no aptas ante sus decisiones e independencia. Asimismo, la coerción se asocia a que los tratamientos farmacológicos y la reclusión en centros especializados en enfermedad mental son una opción que los estudiantes de psicología advierten necesarios para el tratamiento de las personas con problemas psíquicos.es
dc.description.sponsorshipUisekes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad Internacional SEKes
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectPSICOLOGÍA CLÍNICAes
dc.subjectENFERMEDAD MENTALes
dc.subjectTRASTORNOS DE LA PERSONALIDADes
dc.subjectPREJUCIOes
dc.subjectESTEREOTIPOes
dc.subjectPROBLEMA SOCIALes
dc.titleEl estigma hacia problemas de salud mental en estudiantes de últimos años de psicologíaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ivanna Moreno tesis.pdf4.17 MBAdobe PDFView/Open
El estigma presentación tesis-convertido (1).pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.